lördag 28 februari 2009

Hollywoodmode 1943





Kathryn Greyson och Evelyn Keyes

Visst var modet vackert och kvinnligt på -40 talet. Här poserar skådespelerskorna med varsin "outfit". Kathryn Greyson i kjol och topp, och Evelyn Keyes i en helt bedårande dräkt. Klicka på bilderna så ser du dem i storbild.
Kathryn Greyson född 1922 har spelat i många filmer, men hennes bästa roller är i Teaterbåten -51 och i Miss Kate från -53. Evelyn Keyes född 1916, och hon levde till en bit in på -90 talet. Hon är väl kanske mest känd för rollen som Sue Ellen, syster till Scarlet O`Hara i Borta med vinden. Det är nog min favoritfilm. Nu menar jag den här gamla versionen.
Hennes hatt är något alldeles speciellt. Jag som hattälskare kanske skall låta en modist göra en liknande skapelse. Undrar om jag skulle våga bära den:-)

På den tiden kunde de verkligen designa snygga kläder. Jag är som ni förstår väldigt förtjust i gamla 40-talsfilmer så också kläderna från den tiden. Bilderna är inte av bästa kvalitet då jag fotograferat av dem från tidningen Sunday News January 3, 1943. Den är nästan sönderläst, och det kan jag förstå då det rådde krig i världen, och mycket i detta nummer handlar om just kriget med undantag av detta modereportage. Några artiklar handlar om på vilket sätt kvinnorna gjorde en insats på hemmafronten.

3 kommentarer:

Vita Stunder sa...

Vilka skönheter! :)

En till sak vi båda har en förkärlek till alltså.. Tidningar från denna period. Jag har även tidningar som är ännu äldre och bilder där i är såå vackra!!

Självklart tycker jag att du ska låta en modist tillverka tillverka huvudbonaden och klart du ska våga ha den på dig - allt klär en skönhet! :)

Ha en fin kväll vännen!

Att ha det gott sa...

Underbara bilder

Att ha det gott sa...

Mycket fint
Hoppas att du har en trevlig valborg