måndag 30 mars 2009

En resa till gränsbygderna

För mig är gränsbygderna småland, skåne, blekinge. Lördagens utflykt gick till bilkyrkogården utanför Ryd i småland. (Bilderna därifrån kan du se här) Resan fortsatte till Lönsboda, beläget i Skåne, ett litet gemytligt samhälle där det endast var folk i rörelse runt korvkiosken och ICA. (Bilderna är klickbara)
Bilden nedan visar Åkes f.d.verkstad.
Gylsboda nästa
Den vackra kraftstationen i Gylsboda. Numera är det konstnärer som har utställningar här under sommaren. Detalj av fönster på kraftstationen I Gylsboda bodde författaren Harry Martinsson en tid med sin mor, och sina syskon. Modern hade lanthandel här, men den gick i konkurs, varefter modern övergav familjen för det stora landet i väster. Hon kom sedermera tillbaka.
Gylsboda är också känt för den svarta diabasen, som bryts här sedan länge.

Vi styrde kosan mot Hökön. Det hade jag hört talas om åtskilliga gånger, dock inte i postivia ordalag. Nu fick jag äntligen se det. Detta är nog orten som Gud glömde. Jag rös, men där fanns ändå några små smultronställen. Bilden visar stationshuset, som numera är nerlagt då inga persontåg längre går genom byn.
När vi lämnat Hökön, passerade vi denna lilla bedårande knuttimrade stuga. Vad den används till vet jag inte. Den såg ut som en lekstuga, och kanske var den det också.
Innan vi kom ut på riksväg 23 mot Älmhult fanns denna gamla bro, som fick bli ett av de sista fotona på färden. Nu började dessutom mörkret falla.
Den absolut sista bilden för dagen. Nu vet jag, att det är svårt, att fotografera solnedgånger, och det behövs särskild utrustning för en bra bild, men inte kunde jag bara åka förbi. Tur att mannen min är tålig. Bilden är tagen från riksväg 23 mot sjön Möckeln som inte syns i bild.
.




















































































































2 kommentarer:

Anette sa...

Det var en intressant utflykt! Sådana byar som "gud glömde" finns det faktiskt en hel del i Småland. Men åker igenom gamla bruksorter där bruket har stängt och det ser ut som om hela samhällen stängt också. Tråkigt!
/Anette

åsa gillar rosa sa...

Det var ju en lång utflykt... Nästa gång kan ni väl köra ända ner till Lund och få en kopp kaffe!
Härliga bilder och texter.

Copyrightskyddade bilder