torsdag 5 mars 2009

Käringafällans skönheter

Amiral
Pärlemorfjäril
Vitgräsfjäril

Nässelfjäril
Jag är en stor älskare av fjärilar. Nu dröjer det inte länge innan man kan skåda den första citronfjärilen, som är ett tecken på att sommaren nalkas. Dessa små gynnare är inte det lättaste att fånga på bild, men i skogen långt från all ära och redlighet finns de i massor, och det är där jag brukar tillbringa mina dagar med kameran i högsta hugg. Dock har jag inte tagit två av bilderna själv, då dessa två var riktigt envisa, och ville inte släppa taget om mig.


7 kommentarer:

Solvarm sa...

Hej!

Underbara fjärilsbilder. Hur lyckas du med att få dom i handen respektive armen?

Ja citronfjärilar är underbara men ack så svåra att fota med vingarna utbredda.

Må gott önskar Irene

Pumita sa...

Jag gillar också fjärilar! Kan inte alls förstå hur någon kan vara rädd för dem. Har en kompis som blir riktigt äcklad när hon ser en fjäril... allt med vingar är hemskt tycker hon. Förstår inget.

åsa gillar rosa sa...

Jag tycker också om fjärilar, de är både vackra och så sticks dom inte... Längtar till sommaren lite extra när jag ser dina fina fjärilbilder.

Ulrica sa...

Vilka underbara fjärilsbilder. Och en superskärpa så man kunde förstora dem och njuta. Snyggt.

Vita Stunder sa...

Amiralen är verkligen så vacker!! :)
Vilka färger!

Ha en fin kväll :)

@nemonen sa...

Solvarm.. Jag vet inte, men fjärilarna i Käringafällan är närgågna. Den jag har på handen var svår att bli av med likaså nässelfjärilen på armen. Jag använder aldrig parfym så det kan inte vara orsaken till att de dras till mig. Sorgmanteln har jag aldrig lyckats fånga på bild, men jag ger mig inte. I år skall det bli en bild på en.

Anonym sa...

jag hoppas vi får fler amiraler i sommar. Förra året såg jag bara tre. Dom är så otroligt vackra. Då får vi kolla varandras fjärilar i sommar. Kan bli kul. :)

www.metrobloggen.se/NatureFootstep