torsdag 2 april 2009

Blåsippa en ögonfröjd

Anemone hepatica
Nu kan man börja njuta av denna vårens drottning. De första exemplaren har börjat spira, och idag fann jag den första.
Blåsippan har speciella läderartade blad som övervintrar. Tidigt på våren tittar de första blommorna upp, innan de nya bladen kommer. Bladens form har gett växten dess latinska namn. Hepatika kommer från grekiskan och betyder lever. Enligt den medeltida signaturläran skulle bladens leverliknande form och den rödaktiga färgen på bladens undersida tyda på att de var verksamma mot just leversjukdomar.
Inom homeopatin används väl utspätt spritextrakt som medel mot luftrörskatarr. Den torkade växten användes också som urindrivande medel, och mot njursten men även som sårmedel då den har en sammandragande verkan. Nuförtiden används den inte i medicinskt syfte. Det är alltså inte tillrådligt att använda den överhuvudtaget varken invärtes eller utvärtes.
Man får njuta av den i naturen, och det är en sorts medicinsk verkan det också.
Bilden är klickbar

14 kommentarer:

Myra sa...

Jag ALSKAR blasippor. Sa vackra. Och sa mycket var. :)

Solvarm sa...

Hej!

Vad glad jag blir när jag tittar in till dej, både ögonfröjd och lärdom.

Underbar denna lilla sippa, tack så mycket.

Solvarma kramar från Irene

sivan sa...

De är så vackra. Jag bara älskar vårblommor ha en ljuvlig vårdag och kram

Anette sa...

Intressant läsning om den söta blåsippan! Jag föredrar nog att njuta av den med ögonen *ler*/Anette

Monica/Moa sa...

Bästa medicin som finns.. ögonfröjd.. *ler*.. får nog skaffa mig en liten tuva.. för visst blir man glad när man ser de härligt blå små blommorna.. ha det gott..Monica

Ulrica sa...

Nu fick jag lite godis för mina ögon :) Och jag gillar verkligen när du skriver så informativt om blommorna... eftersom jag är så okunnig på det området.

Lantliv sa...

Hej, fina bilder-foton du tar. Ser att du fotat hus-byggnader! Husen bara pratar för sig själva! För inte så länge sedan var vi inne i en gammal kvarn-se blogg- som jag skrev där så kändes det som om folket som jobbat där bara var på rast!
Ha en härlig helg!
Anne-Lee

rajson sa...

Underbart fint foto.
Tack för trevlig läsning.
Mina blåsippor blommar också i trädgården.Till min stora glädje ser jag att mitt tjuvgods från förra våren knoppas-en "röd" blåsippan från Kinnekulle!

Vita Stunder sa...

Oj!
Så du har hittat både blåsippor och tussilago du! :)
Så långt har inte våren orkat här än, men det gör sitt allra bästa.

Jag njuter av fröjden att se blommorna hos dig än så länge!

Jo du undrade över effekten när jag fotade min tulpan..
Jag har använt mig av en glasskiva och sen får man mixtra lite med olika ljussättningar för att få till bra ljus :)

Sov gott!
Kram Anna

Hero sa...

Oh, så ljuvliga de är! Måste ut och leta i helgen...

Missfryd sa...

Det er ikke skikkelig vår før blåveisen titter frem.... Nydelig eksemplar du har "skutt". Og informativt fakta i tillegg til vakkert bilde:-) Hos meg er det nok ennå en stund til jeg kan finne en.
Klem I

Pialotta sa...

Underbara blommor.. jag har själv just blåsippor idag på min Kafferastblogg:-)
Kul du hittar recept på kakomaten och som du gillar oxså.. kanon.. det sporrar mig att uppdatera mer där:-)
Snart Påsk och då kommer säkert något. Dagen har gått åt till något helt annat, nämligen en storstädning på balkongen och vårfräscha blommor. Just invigt solstolen idag för första gången:-)
Ha de gott i Solen.. för du ghar väl den hos dig oxså?

Artlover sa...

Intressant information om dessa vårblomster. Fin bild på dem också. Jag hoppas att jag får göra närstudier på dem med makrot under helgen nu när jag ska åka upp till landet.
Vi ses! hade bra med dig:-)

marie roxbro sa...

Önskar att jag får se en snart...kram