onsdag 1 april 2009

Hästhov den allra tidigaste blomman

Bladen på blomman kommer inte fram förrän sent på våren. Detta förklarar namnet på blomman, Filius ante patrem, vilket betyder sonen före fadern. Formen på bladen liknar en hov, och det har gett växten det svenska namnet Hästhov. Släktnamet kommer av det latinska ordet tussis (hosta) och agere (fördriva). Växten användes förr mot hosta. Extrakt av blommorna används inom folkmedicinen för lindring av hosta. Även dess blad används bland annat som tobakssurrogat. Den används även till sårläkning och som svettdrivande medel.

5 kommentarer:

Solvarm sa...

Hej!

Ååååå vad underbart med den första tussilagon som lyser så stolt.

Vad kul att du oxå skriver om blomman, jag lär mej mycket av att hälsa på dej.

Solvarma kramar från Irene

Ulrica sa...

Tänk ingenting av det du berättar visste jag om tussilagon. Så mycket jag har lärt mig och namnet sonen före fadern tycker jag var vackert:)

Hero sa...

Tussilago...ett vackert namn på en fin blomma. jag lärde mig en del också. tack för det och för din kommentar hos mig.
hälsningar Maria

Missfryd sa...

Så hyggelig at du fant fram til meg for da fikk jeg se dine vakre bilder og vite mye jeg ikke visste om hestehoven:-)
Klem I

Maria Berg sa...

Våren är här och du kommer att få en A3 förstoring av mig - du var med och tävla. Nu finns där fyra du får välja mellan.

Inlägget är inte publicerat ännu så ge mig lite tid om du läser detta med en gång.

GRATTIS och tack för att du ville vara med.

/Maria Berg,
MB

Ps. Jag behöver vet vilken du är intresserad av dom 4 och din adress. Skriv gärna alternativ om den du vill ha redan är vald.