onsdag 29 april 2009

Kabbeleka

Caltha palustris

Kabbelekans hjärtformade blad har tidigare använts som grönsak. Inlagda i vinäger fick de späda knopparna tjäna som ersättning för kapris. I vissa trakter har bönder använt kabbelekans gula blommor till att färga smör. De här användningssätten torde vara ofarliga, men man bör inte inta den i färskt tillstånd. Familjen som den tillhör (ranunkelväxter) är giftiga.
Inom homeopatin används en essens utvunnen ur den blommande örten invärtes vid hudutslag. Dess användning är för det mesta utvärtes. Används som reumatikum och då som omslag gjort av torkade blad. (bilden är klickbar)

14 kommentarer:

Anette sa...

Många fina gula solar i dina senaste inlägg. Maskroste hoppar jag nog över, har du inget som tar bort aptiten eller åtminstone godissuget *ler*.
Kabbeleka och svalört blommar för fullt häromkring nu. Ibland glömmer man att titta på de där "vanliga" blommorna, man blir liksom lite hemmablind. /Anette

strömmas sida sa...

Vilket fint foto på kabbeleka. De blommorna är så fina.

Tack snälla för lyckönskningen.
Vilken fräsig bil du kör. Jag kollade på nätet och visste inte om den sorten. Lite för liten för mig med ungdomarna.

Nu är bilen såld och jag har en annan Mazda jag ska köpa. En betydligt nyare än den jag hade *ler*. -95 är den från och nyreparerad i mycket och jättefin.
Har aldrig haft en så fin bil.
Provkörde den i eftermiddag och imorgon blir köpet av :-)).

kram
strömma

Gärdsmygen sa...

Trevligt att lära sej ngt nytt! Helt nya kunskaper för min del. Vacker bild!

Solvarm sa...

Hej!

Mycket vacker blomma. Och tack för informationen, jättekul att du skriver fakta om blommorna.

Må gott, önskar Irene

åsa gillar rosa sa...

Tänk vad härligt att man kan lära en massa nytt bara genom att läsa bloggar!
Vilken fin bild!

Lissen sa...

Vilket härligt ljus du fick på blomman, @nemonen!!!! Aha ersättning för kapris. Vad det är mycket jag inte vet!
Trevlig helg!!!

strömmas sida sa...

Tack snälla. Det blir min 3:e Mazda nu. Hade en 626, -87 som jag sålde i höstas. Det var så mycket som skulle fixas på den och det blev för dyrt så jag sålde den. Nu får jag ju en så ny och fin mot alla tidigare gambilarna *ler*. Volvo + andra också. Men Mazda är bäst. Kul att du också har det och även en son som är kock. Har du honom i närheten av dig eller är han som min son som jobbat lite överallt? Nu har han snart varit i Oslo i 2 år. Dottern som också åker ner nu är servitris. Dotter som bor hemma går på Hotell- och restauranglinjen och går i syskonens fotspår.

Nattkram
strömma

sivan sa...

Nu fick man lära sig något nytt ha en bra valborgsdag kram

Missfryd sa...

Mange nydelige gule blomster-bilder du har tatt i det siste. Og litt ny lærdom på kjøpet. Så bra!
:-)

Eva-Lena sa...

Otroligt vacker blomma och tack för all trevlig info, alltid roligt att lära sig nya saker :)
Önskar dig en trevlig valborg och en skön första maj!
Ha det gott/E-L

Britt sa...

Tack för titten hos mig. Vilka otroligt vackra bilder. Hit tittar jag igen.//Britt

Artlover sa...

Vacker bild på blommorna. Kul att du skriver fakta om dem också.
Det är lite synd att de solbelysta blombladen är för utfrätta av det starka ljuset. Du skulle kunnat dämpat ned där lite.
Det du såg från mitt inlägg "Snirklad" finner du mönstret från mitt inlägg "Sittplats ute":-)
Trevlig helg på dig

Vita Stunder sa...

De här blommorna vet jag att jag så gärna ville plocka in när jag var liten och farmor försökte förklara för mig varför jag INTE fick göra.

Trevligt att lära sig lite mer ändå! :)

Ha en fin helg!
Kram Anna

Ulrica sa...

Det är så fint när det lyser i backen, gult som små solar:)