tisdag 28 april 2009

Maskros - Taraxacum vulgare

Namnet taraxacum vulgare har den fått då ämnet taraxerol och taraxsterol finns i mjölksaften, och vulgare betyder vanlig, och det kan man helt klart säga att den är.
Örsten används och har använts inom folkmedicinen sedan länge till många olika sjukdomar och besvär. Kliniska prov har faktiskt visat, att den befordrar gallsekretionen och verkar urindrivande. Inom folkmedicinen användes den för gall-och leverbesvär, kroniska eksem, blodrenande och magstärkande medel. De späda bladen kan användas i sallad. Inte helt oävna. Förr i tiden rostade man roten och använde den som kaffesurrogat. Detta har jag inte smakat däremot har jag smakat kaffesurrogaten cikoria, och det smakade inte så olikt kaffe.
Även som magiskt medel har den används. Man hängde upp den som skydd mot häxor och troll.
Jag måste nog säga, att det trots allt är en riktig liten goding den här maskrosen. Vacker att se på, nyttig medicin och god i sallad. Där jag inte uppskattar den är i trädgårdslanden.

9 kommentarer:

Maria i Sennan sa...

Vacker att skåda....men sen klipps den bort...Maria

Marie Höglund sa...

Har aldrig provat att äta en maskros, men mina kaniner bara älskar dem så plocka gör jag gärna.

strömmas sida sa...

Maskrosor kan verkligen vara magiska.
Stark och obändlig och kan växa mest överallt, där man minst anar det.

Naturen har verkligen mycket läkande växter.

kram
strömma

rajson sa...

Med åren har jag lärt mig att älska denna blomma.OK då, inte riktigt alltid!

Hero sa...

Jag tycker att maskrosorna är vackra på sitt sätt. De lyser upp så fint, men ändå vill man bli av med dem.
Har provat maskrosvin en gång-det var jättegott!

Artlover sa...

Maskrosvin kan göra av detta ogräs. Så fort det blir varmt så sticker den upp.
Tack för dina kommentarer.
Kram

Gärdsmygen sa...

Har alltid haft en förkärlek för maskrosor. Gick och blåste ut frön i mina föräldrars trädgård när jag var liten för jag tyckte där var för lite av denna blomma...... Hade inte gjort detta idag kan jag säga. Här älskar våra marsvin dessa blad, men själv kan jag avstå från att äta dem.

Lissen sa...

Vilken vacker bild du visar av denna livskraftiga blomma. Kommer ihåg när jag bodde i hus vad man kämpade för att få bort dom.

Jasså man kunde göra kaffe av den, vin visste jag!
Ha det så gott

Pialotta sa...

KAFFE.. det var en nyhet:-)
Maskrosvin och i sallader visste jag, men.. Jag håller mig nog till det vanliga kaffebönorna ändå;-)
trevlig Valborg/Första Maj