lördag 4 april 2009

Mistel

En riktig parasit

Viscum album

Idag har jag varit i Högsby, och där såg jag för första gången mistel. Denna vår enda parisit. Jag har varit där tidigare, men inte uppmärksammat den. Det är säkert mitt kameraöga som börjar utvecklas.
Misteln parasiterar framförallt på lind, lönn och vildapel. Den har spelat en stor roll inom medicin och magi. Kelterna ansåg att den var helig, och skördade den efter en invecklad ritual för att den inte skulle mista sin kraft. De keltiska druideran använde den mot epilepsi.
I övrigt är växten blodtryckssänkande. På 1970-talet lanserades mistelpreparatet Iscador i Sverige som medel mot canser. Huruvida det hjälper är osagt.
Sist men inte minst är det väl en mistelkvist, som man skall kyssa sin blivande partner under?

3 kommentarer:

----- Jennifer ----- sa...

your blog is well well well

Vita Stunder sa...

Visst är det en mistelkvist som det är meningen att man ska pussas under runt jul :)

Jag har aldrig sett den växa i det fria - häftig att få se det genom din bild!

Ha en fin kväll!
Kram Anna

Ulrica sa...

En parasit - så tråkigt att höra. Nu måste jag spana... men så kom jag på att jag inte är alltför duktig på att känna igen träd... så det kan bli svårt;)

Men jag pussas gärna under den till jul...