måndag 6 april 2009

Tobo glasblåseri

Jag har varit inne på Tobo glasblåseris hemsida. Många och fina var glaspjäserna. Då jag har vuxit upp på ett glasbruksområde så kändes det trevligt att titta in i webbshoppen. Många var minnena som dök upp. Tyvärr finns inte detta glasbruk kvar längre.

Det jag fastnade för hos Tobos glas var de vackra färgerna de arbetar med. Det glasbruk som jag växte upp med gjorde mycket glas i starka färger, vilket inte var vanligt på 50 talet. Den pjäs jag fastnade för var den mjukt runda svarta vasen, men även svampen.
Nu lotar WTFDC ut en kyckling i glas lagom till påsk, och jag är gärna med och tävlar om denna.
Mer om tävlingen kan du ser här hos wtfdc.

2 kommentarer:

Artlover sa...

Ja, det är synd att glasbruken läggs ned, en efter en. De är ju en del av vårt kulturarv. I en sådan här lågkonjunktur är det nog att leva som glasblåsare. Men vi får hoppas på det bästa att det vänder mot bättre tider.
Vad kul att du blev glad av inlägget om Anna. Du har berört mig också och jag jag ska tillägna dig något också här framöver. Du anar inte hur glad jag blev för att göra Anna jätteglad:-)
Må så gott med dig

whatthefuckdotcom sa...

Välkommen till tävlingen :)

Spännande med sådana minnen, jag har alltid varit lite fashinerad av glasblåsning, det ser så lätt ut för dom som kan med det är ju så himmla svårt.

Ha en fin kväll... eller natt kanske man ska säga ;)

Nattnatt :)