onsdag 13 maj 2009

Macrofotografering







Nu har jag investerat i en macrolins. Det var inte det lättaste, att ta bilder med detta. Jag har så svårt att hitta fokus, och få det skarpt. Nåväl nybörjare som jag är hoppas jag, att med tiden få lite bättre bilder. Det kan också vara så att jag inte har riktigt kläm på inställningar i kameran. Jag har inte hunnit sätta mig in riktigt i hur den fungerar, men skam den som ger sig.



Jag får bjuda på två av mina första bilder. När jag skulle kasta mina utblommade tulpaner såg jag en nektardroppe från pistillen, och kunde inte motstå att föreviga den. Bilderna är klickbara och ses bäst förstorade.

15 kommentarer:

rajson sa...

Frattis till det nya objektivet och den "nya världen" som öppnar sig genom den!
Snygg start !
Manuell skärpa är nästa ett måste vid macro.
HA det gott!

Ulrica sa...

En liten droppe har du fångat så bra, övning ger färdighet och du har redan kommit en bra bit på väg. Tycker du lyckades bra. Både manuell skärpa och stativ kan vara till hjälp vid macrofotografering.

annette sa...

Har ju själv börjat så smått med ett Macroobjektiv, säger som Du att det svårt med att hitta focus och få till skärpan, egentligen tycker jag inte att skärpan är så där där jätteviktig på ett macrofoto, får gärna vara lite oskärpa i dessa bilder.
Tycker att Du lyckas väldigt bra redan vid Ditt första försök, säger som Ulrica att manuell skärpeinställning och stativ är bra hjälpmedel, sedan får vi väl träna som sjutton nu i vår och sommar;)

Ha en skön kväll!

annette

Anette sa...

Jag tycker det är jättefint! Läckert med den lilla droppen. Ser fram emot ännu flera vackra bilder nu. Kram Anette

vivan sa...

Vad tjusigt!Snyggt att du fick med droppen!
Är det dyrt med macrolins???
Jag har en ny Olympus € 420 och är nybörjare...tycker det är svårt att läsa manualerna och förstå dem!!kramen!

Ninni sa...

Grattis till ditt nya objektiv! Det är ROLIGT! Jag gillar tulpanen i motljus!Fina bilder redan vid första försöket.
Men visst måste man testa och öva som med allt annat. Som de andra säger så är stativ ett bra hjälpmedel och manuell fokusering nästan ett måste.
Ser fram mot flera macron...
Kram Ninni

Solvarm sa...

Hej!

Fint försök, jag tycker du har lyckats riktigt bra.

Må gott, önskar Irene

Hero sa...

Verkligen jättefina bilder. Det är så häftigt med macro-bilder. Funderar också på att skaffa ett.
Ha det så bra/Maria

Artlover sa...

Som macroägare vet jag att det var svårt i början att använda det. Men som du vet blir det svårare ju närmare man fokuserar på objektet med macro. Macroobjektiv har ett kort skärpedjup och det är normalt. Om du vill ha ett större skärpedjup ska du dra ned bländaren, hög siffra. Till sist är det lättare att ställa in skärpan manuellt än att använda autofokus på kort avstånd.
Artlover

Annika Christensen sa...

Vackert vackert! Älskar tulpaner.
Ha det gott
Annika

foto CHIP sa...

Det var väl inga dåliga bilder! Så kul det måste vara att testa och lära nytt/mer. Skulle också vilja ha ett macro:)
Jag tycker mest om de två första bilderna. Särskilt den första där man i droppen ser tulpanens färg - jätteläcker!

Maria i Sennan sa...

Lyckliga dej-e så avis på alla dessa macrobilder-verkligen utmanande.....Maria

Gunilla sa...

Det har du lyckats bra med. Det är jättesvårt att ta på nära håll och få skärpa. Lite sudd är bara snyggt. Du har ju mitten klar och fin.
Träning geer färdighet.

Ha det gott

Gunilla

Inspiration i vitt sa...

Ja det är nog inte så lätt med nya saker till kameran, förstår att man måste testa en massa ggr innan man hittar rätt.
Så häftigt med den lilla droppen i mitten.
kram på dig/Ingela.

Gärdsmygen sa...

Jo makro är inte helt lätt, men sååå kul!! Lycka till!