söndag 17 maj 2009

Orchidér och Slåttergubbe i Våraskruv

Slåttergubbe
Adam och Eva




I helgen besökte jag naturreservatet i Våraskruv utanför Sävsjöström. Här fanns det orchidéer i massor. Dessa massor bestod av Adam och Eva. De blommade vackert, men jag tror att nattfrosten hade nupit många av dem. Där fanns även Slåttergubbe som blommade för fullt. Dessa hade jag inte sett tidigare, och trodde att de skulle var mycket högre än de var.
Namnet Våraskruv kommer från Wåreskruv och är känt sedan 1544. Man översätter Våraskruv till " den lugna platsen där man bereder järn." Att det var lugnt där det stämmer bra det. Platsen var helt ljuvlig att vistas på. Fler bilder härifrån visar jag efter hand.

7 kommentarer:

annette sa...

Underbara blombilder Du fotat i helgen, är inte allt väldigt tidigt helt plötsligt? Hade tänkt åka till Öland några dagar i början av juni, börjar tro att det mesta är överblommat då jag kommer.

Ha det gott!

annette

Maria Berg sa...

Det är så himla fint md våra vilda orkidéer och nu ser jag att du börjar få kläm på makrolinsen.
Det är häftigt med dit först försök och en "nektar" droppe".

Baksida - tänkte jag också som du bakifrån - rumpor på något.
Men självklart är det ju håruppsättningen också.

Tusen miljoner tack, för att du varit inne hos mig denna vecka. Jag har varit borta på semester med familjen i Tunisien- verkligen semester med sol, bad och färdig lagad mat utan disk och tjat.

Det där med att ha ont i kroppen när man drömt som du sade gå igenom dörrar, det kanske är värt om du fick först ont i kroppen sedan hittade hjärna på att du gått genom dörrar....?

Tack för komplimang om att du vill kunna fota som du - bara prov alla udda vinklar du kan och försök att fota ett helt dygn så att du får ljus från olika håll.
En dag kanske vi kan träffas och fota ihop - vore jätte skoj.

ja, jisses vad måsar kan låta mycket.
Då får man stoppa gummi i öronen - men inte cykelhandtag om man inte är en elefant....hihihii

Jag har fejkat lite för den krockade bilen hittade jag på ett annat ställe - så så illa är nog inte de bilar man får hyra där men jag vet inte jag har bara kört förbi.

Tack igen för alla kommentarer det vämde mycket att komma hem och se så många från kära dig.
Jobbar du än på posten?

/MB

@nemonen sa...

Tack för din fina kommentar hos mig. Jag jobbar inte på posten. Jag är apotekstekniker. Men vad spelar det för roll vad man jobbar med. Det viktiga är vem man är. Vore kul att fota ihop. Kram

Lissen sa...

Vad mysigt att få gå på spaning efter orcideer. Måste ha varit en rolig fotoutflykt!
Ha en skön dag!

Anonym sa...

Jättefina orcideer har också varit på den platsen mycket vackert.

Anette sa...

Dom är så vackra Adam och Eva! Skulle vara kul att få se i verkligheten någon gång. Slåttergubbe är det så dom heter, alltid lär man sig något! /Anette

Hero sa...

Så vackra orkidéer! Och fint fotade också.
/Maria