lördag 23 maj 2009

Tesås med omnejd

Åsen

Hästäng (Sälleberg)

Skvaltkvarnen i Teleborg
Skvaltkvarnen med det horisontellt liggande vattenhjulet.

Den lilla ån vid skvaltkvarnen

I lördags blev det trots allt en solig dag om än lite blåsig. Jag tog en liten biltur till Åsen eller som det egentligen heter Tesås norrgård. Där bor min syster i ett litet paradis. En riktigt gammal kulturbygd. Där bor de i en gammal mangårdsbyggnad som de renoverar för fullt. Resultatet börjar visa sig, och det blir så fint, att jag nästan blir lite avundsjuk. Tänk att få bo så.
Alla våra lövträd finns representerade runt tomten, och intill gården finns också Malasjön där min händige svåger har gjort i ordning en båt- och badplats. Även en liten friggebod finns invid sjön. Inte undra på, att jag ofta vill hälsa på. Lite bilder publicerar jag här, som ett smakprov på den kronobergska naturen, jag menar paradiset.
Om skvaltkvarnar kan du läsa mer här.








1 kommentar:

Ulrica sa...

Mmm, jag förstår att du vill hälsa på - ofta. Det finns ett lugn man sällan kan få någon annanstans än i ett "paradis". Och kanske lugnet blir mer påtagligt när man dessutom tar en tur till den älskade staden ibland.