måndag 15 juni 2009

Marängsnitt



Marängsnitt
35 g socker (ca ½ dl)
100g smör
150 g vetemjöl (ca 2 ½ dl)
Maräng
2 äggvitor
2 dl socker (jag brukar minska sockermängden här.)
Dekoration:
Grovt hackad mandel eller något annat som är lämpligt
Ugn: 200-225 grader

Arbeta samman socker, smör och vetemjöl.
Rulla ut degen till två längder
Lägg längderna på en plåt och platta till dem.
Grädda tills de är ljusgula. (ca 10-12 minuter)
Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd försiktigt ner sockret.
Bred ut detta i en sträng på längderna och strö över mandeln. När jag har gott om tid brukar jag spritsa på marängen annars går det lika bra att lägga på den med sked.
Grädda ytterligare i cirka 5 minuter eller tills marängen stelnat och fått fin färg.Marängen skall inte torka
Låt längderna svalna något innan man skär dem i sneda bitar.
Jag brukar få ut cirka 25-26 bitar men enligt originalreceptet skall det bli 40 stycken,och det tycker jag blir för smått de är ju så goda. Lycka till





10 kommentarer:

Nattsyrran sa...

Det där lät ju hur smaskigt som helst. Jag gör nåt liknande fast i långpanna och med bär, oftast vinbär och det är supersmaskigt=)

Birgitta sa...

Vad sugen jag blir på en god kaka. Hoppas hinna baka något gott innan helgen. Kanske jag ska pröva denna kaka.
Ha en skön midsommarvecka.
Kramis Birgitta

åsa gillar rosa sa...

Åhhh, vad smarrigt!
Det måste jag prova, jag bara älskar maränger....

Solvarm sa...

Hej!

Hur otroligt smaskigt recept som helst, tack för det.

Må gott, önskar Irene

Vita Stunder sa...

Vad smaskigt det ser ut!! :)

Tackar för receptet och smaklig bild!
Sov gott :)

Inspiration i vitt sa...

Jag är väldigt svag för kaffebröd så de goda snitten skulle jag gjärna prova, åå så gott.
Kram på dig/Ingela.

Hero sa...

Mums, låter gott! Jag brukar baka något som kallas marängpinnar, liknar dessa kakor. Men jag har aldrig spritsat marängen så där tjusigt så mina är godare än fina:)
ha det så bra/Maria

Kerstin sa...

Sådärja, nu är jag riktigt fikasugen. ;)
Det ser himla gott ut.
Ha en fin dag.

Ninni sa...

Vad goda de ser ut! Nu blir jag riktigt sugen.Måste testas!
Tack för receptet!

Gärdsmygen sa...

Vilket härligt foto! Jag blir jättesugen på en sån där!