tisdag 29 juni 2010

En liten bit av Sverige del 2 - Öland


Det bästa var det stopp som gjordes i Gårdby. Här fanns Gårdby café och lanthandel. Ett väl värt besök. En underbar liten butik med fikabröd och lättare rätter. Miljön är gammaldags och inredningen genomtänkt. Många vackra inredningsdetaljer fanns till försäljning. Här var det inte svårt att stanna länge.
Här den klassiska Öländska väderkvarnen som det finns gott om på denna ö.
Ett besök i en liten fiskehamn på den östra sidan av ön. På den östra sidan är det betydligt lugnare än på den västra.
En fiskebåt i strålande solsken och blått hav.
En blomma som såg ganska menlös ut, men som ändå gjorde sig ganska bra på bild.
Havet på östra sidan visade sig på bästa sätt. Riktigt vackert blått hav.

Ännu ett blått hav men nu består det av Blåeld.

Midsommartider och jag kunde inte låta bli att trä några smultron på strå. Dock var de inte riktigt mogna.
Utsikt från Jordhamn mot norr. Det var svårt att låta bli att plocka med sig en och annan liten sten hem.

En vacker ljust ljust rosa ros i svärfars trädgård.


Ännu en vy och nu är det Blå Jungfrun i bakgrunden.

Till sist en liten blomma som envist har tagit sig igenom alla lager av stenar.
Nu är semestertripparna över, men ännu återstår det en tid med sol och värme. Flera besök har jag gjort på loppisar och antikaffärer. Ett för mig stort nöje.












5 kommentarer:

"Lillagul" sa...

Vilka fina bilder du bjuder på !
Nu längtar jag till Öland :)

Photos by Storm sa...

Åh, jag känner väl igen mig. Tänk att du hittade vårt faavoritcafe. Det är öppet året runt och vi brukar åka förbi och fika när vi varit ute med hundarna på stränderna på östra sidan. Utanför turistsäsongen alltså/Lis

E-B sa...

så vackert foto m blåeld!

Dani sa...

I like that strawberry line...marvelous.

Chris och Jonas sa...

Härliga Härliga Öland. Du har fångat en hel del fint här.