måndag 21 juni 2010

En liten bit av Sverige - Skåne

Förra veckan var jag på tur i Skåne, ett för mig kärt landskap. En skiftande och vacker natur som är väl värd att se, med böljande kullar, bokskogar och hav.
Jag sparar inte på det bästa och godaste på resan till sist. Minas chokladstudio i Rinkaby var jag tvungen att besöka. Här inhandlade jag det bästa av choklad och även deras drickchoklad med mjölkchoklad som var underbart god, och vispad med stavmixern blev det ett ljuvligt mjukt skum. Mer om denna studio kan du läsa här.


Ett måste på resan var Kungagraven i Kivik. En imponerande bronsåldersgrav. Här kan du läsa mer om den.

Utsikt över golfbanan vid Vik.

Utsikt över Stens huvud från Vik.

Turen ner gick över småvägar som var dåliga, men jag hade turen att få se denna tranfamilj. De gick över vägen precis när jag körde förbi. Tyvärr hann jag inte få upp kameran i tid, varför det inte blev en närbild.
Ett av stoppen blev Trolle Ljungby slott, och du som är intresserad kan läsa mer om det här.

På slottets marker spatserade denna skönhet. Imponerande storlek och vilka underbara färger. Helt orädd gick den omkring även om jag störde den med kameran.

Här en kull med gräsänder som låg och gonade sig. De var däremot inte så pigga på att bli fotograferade.

Tosteberga - utsikt över en koloni med måsar.

En av de små gränderna i Åhus. En vacker liten stad med många vackra gamla hus.
Här i Åhus bodde jag på vandrarhem i cigarrkungens hus. Ett trevligt och rekommendabelt vandrarhem.
En prästkrage i en trädgård i Vik

Böljande kullar i Brösarpstrakten inför ett analkande oväder.

Ett besök i Brösarp där det var en tillställning där man kunde få en åktur med ett gammalt tåg. Här en interiör från en vagn som jag känner väl igen från min ungdom

Det gamla ångloket gjordes i ordning inför färden. Tänk jag har åkt med ånglok ett flertal gånger på 50 talet.

En av veteranbilarna. En Morris med tillbehör både bak och på taket. Denna skånetur bjöd på regn, sol och mycket blåst, men jag är nöjd och har njutit av den sköna naturen.















4 kommentarer:

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

Vilka vackra bilder!
Min pappa har nyss flyttat till malmö.

Yvonnes bärbara blogg sa...

Det ser ut att ha varit en härlig semesterresa med många intressanta och mysiga stopp!

Cecilia Artista sa...

Trevlig reseberättelse från Skåne! Härliga bilder. Du verkar ha hunnit med en hel del intressanta platser.

E-B sa...

älskar prästkragen, härligt svenskt o somrigt!