fredag 27 augusti 2010

Mandel-nöt och mjölkfri choklad


Äntligen har jag funnit en choklad som inte innehåller någon mandel eller nötter. Tänk att det skall vara så svårt för de stora chokladjättarna Marabou, Cloetta, Anthon Berg med flera att tillverka choklad utan dessa ingredienser. I princip i all choklad förekommer det spår av nötter och mandel. Uruselt tycker jag att det är.
Det blir allt vanligare med allergier för mandel och nötter, och även de som är björkpollenallergiker kan börja reagera på på de nämnda ingredienserna. Varför kan de inte tillverka choklad i separata kar och utrymmen? Inte skulle väl detta vara en omöjlighet? Företaget Plamil kan tydligen tillverka choklad utan förorening av mandel och nötter. Nu bojkottar jag alla godistillverkare som inte kan tillhandahålla en choklad utan allergener.
Chokladen ovan distribueras av Plamil Foods Ltd för kontakt www.kungmarkatta.se
En eloge för detta företag. Den är dessutom Kravmärkt och innehåller inte mjölk. Det enda jag inte har funnit är ljus choklad, men mörk choklad är inte dumt det heller.

2 kommentarer:

whatthefuckdotcom sa...

å den där köper jag till Malcom också :)... synd bara att den är så FRUKTANSVÄRD dyr i svenska butiker... men jag har sett... att det är billigare att skicka efter den från england... konstigt nog. Kika in här: http://www.plamilfoods.co.uk/products/ där finns mycket att välja på :)

Anette sa...

Vilken tur att du har hittat något du kan frossa i! Själv är jag som tur inte allergisk utan njuter gott av alldeles vanlig schweizernöt!
Trevlig helg. /Anette