fredag 3 december 2010

Tema fredag - Olåst

Den här veckan är det eget tema som gäller hos Sinneskatten. Mitt val blir det här svartvita fotot på låset. Som synes är det frostigt som sig bör den här årstiden. Olåst är det också. Visserligen skall man nog låsa in det mesta nu för tiden, men är det någon som vill stjäla det som finns i trädgårdsboden så är det inte hela världen.
Tänk förr när folk inte behövde låsa sina dörrar. Det var tider det - eller var det inte det? Det sägs ofta att det var bättre förr. En del var nog bättre, men mycket var sämre. Bättre var det säkert vad gäller stress. Man tog dan som den kom och levde mer med naturens gång. Däremot var det sämre beställt med läkarvård och mediciner. Jag tror inte jag skulle vilja byta, men däremot vill jag ta det lugnt och lära mig mer om att bara vara. Jag vill inte vara låst utan pröva det mesta av det bästa så vad kan vara bättre än att ha låset som en symbol för friheten att välja det bästa.
Fler bilder på temat kan du se HÄR.
.
Creative Commons-licens
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 3.0 Unported Licens.

15 kommentarer:

Annelie sa...

Förbaskat snygg bild!
Och tack för din intressanta kommentar, jo jag kan tänka mig att du får se en del där.
Vi som jobbar på akuten är ju enligt lag skyldiga att anmäla om vi misstänker någon form av misshandel, eller om tex någon kommer in med alkoholrelaterade skador och det framkommer att det finns ett barn därhemma. Det är skönt att se att man faktiskt följer denna lag på mitt arbete, KUL är det inte, men det kanske räddar NÅN stackars unge....

Johanna S sa...

Vilken otroligt vacker bild - så snyggt i svartvitt!
Ha en mysig olåst fredag !

Della sa...

Jag tror också mer på upplåst än låst. Trevlig bild till texten (eller tvärtom). :-)

Marie sa...

Underbart fin bild och så perfekt i mono Inger. Frosten smyckar låset och väggen så bra. Fina och tänkvärda ord. Carpe Diem säger jag ;-)
Kan rekommendera böcker av Jon Kabat-Zinn. Att via mindfullness lära sig leva här och nu. Ge dig själv en bok i julklapp vet jag :-) Ha en riktigt fin fredag. Kram.

Monica o Jacob sa...

Kylig och läcker bild;-)
Ha en skön helg;-)

ormbunke sa...

Ja ute på landet låstes det inte några dörrar.Där fanns nog inte så mycket att stjäla så det lönade sig att bryta sig in. Då blev ju inte heller låset fördärvat. Snyggt fotat. Anita

Wildhearts sa...

Väldigt snygg bild och jag tycker om den lite extra mycket eftersom den är olåst. Det känns bra :)

Lucy Corrander sa...

I very much like this photo.

Lucy

mimmi sa...

en verkligen talade bild . den gillar jag väldigt mycket :)
Jag tycker det var bättre för ... inte lika mycket våld som nu och sen ... när det var kallt .. jätte kallt som nu .. då var det ingen prat om att höja elpris och sånt som det är nu efter det blev mer eller mindre privat ägd
Di bild här än en gång .. den var jätte bra :)

Beppan sa...

Snyggt fotat! Och dina funderingar kring olåst och valmöjligheter - det ställer jag upp på!!

Pysselfarmor sa...

Snygg bild!

Ja tänk här i Tumba låser vi dörren när vi går till andra sidan huset....det går att gå in i huset utan att vi ser det därifrån vi då är ändå är inte tomten så stor.
På gården i Lappland kan vi vara borta i flera timmar långt bort på gården inne i skogen - inte 17 låser vi där.
Ha en skön andra advent.

Photos by Storm sa...

Jättefin bild och din text förstärker bilden ännu mer. Nu behöver vi ju inte låsa ytterdörren eftersom vi har två rejäla vakthundar som förmodligen inte skulle släppa in en kotte. Trevlig helg/Lis

lissen sa...

Väldigt snygg bild Inger och bra skriven text.
Känns inte så länge sedan man hade det olåst.

Ha en skön adventshelg. //Lissen

sinneskatten sa...

Bilden är fantastiskt fin men med den texten tar du den till ännu högre höjder.

Jah Hollis sa...

Snyggt foto. Och även om man nu skulle tycka att det var bättre förr (en idealiserad bild som många har tror jag) måste man ju acceptera att tiderna förändras.