söndag 17 april 2011

WW # 136 - Dolda fallen eller Åaskärvet

Stenigt värre
En sådan strålande fin vårdag som denna  passade det fint att besöka Dolda fallen i Horgeboda. Jag hade tidigare läst om dessa fall. Det är inget fall i egentlig mening utan vattnet rinner neråt bland stenar och man ser det men vattnet forsar även under stenarna.  Jag har aldrig sett något liknande. Det härligt porlande skogsvattnet var en lisa för själen att lyssna till , en riktig naturupplevelse som jag inte vill vara utan. Jag kommer tillbaka var så säker. 
Jag kunde inte heller sluta att tänka på hur otroligt steningt det är i småland. Ja jag kan nog säga att bönderna här var stenrika. Vilka bumlingar och tänk att bryta all denna sten.

Dagen har också innefattat ett par loppisar, men inga fynd gjordes och det är bara början på den säsongen. Jag hinner nog fynda något innan sommaren är över, och dessutom har jag lite jobb som ligger och väntar på renovering.





Den ivägblåsta delen av skylten fann vi i skogen.





 Är det månne järnhaltigt vatten?



 Nerströms
 Ett hål som suger ner vattnet med kraft.

En martall mitt i fallet.
Här får man parkera bilen, vilket gör att det inte är långt att gå till fallen. Bokedal - ett underbart litet hus, och döm om min förvåning det var så snett men vad gör det när det är så chamigt. Fint vårdat är det också.


1 kommentar:

Anelias hantverk sa...

Vilket mysigt ställe!
Glad Påsk!