lördag 28 maj 2011

Min vecka

Rickardshulttrakten

Hotell och värdshus sidan. Framsidan är hur fin som helst.
Tor Bengtssons gård i Visseltofta


Min vecka har bestått av lite småturer runt om i bygden som jag bor i. Jag har letat efter stenmurar. Ja som ni säkert förstått är det ett stenrike jag bor  i. Tuffa tag för människorna som levde här förr. De hade ett stenhårt liv med att bryta sten för att kunna odla sin föda. Jag har förundrats över hur vackert det är i omgivningarna där jag bor för i samhället är det inget vidare. Det görs inget av kommunen ja jag kan nog säga att den här orten är platsen som kommunen glömt bort. Många hus i dåligt skick och i princip fallfärdiga. Nåja jag vill inte överdriva, men när järnvägsstationen lades ner "dog" samhället. Det finns områden som är relativt nybyggda och som är fräscha och fina. Nu får jag njuta av områdena runt omkring istället. Lite spännande att åka och leta fotomotiv är det allt.


Jag har också släktforskat lite, och har haft kontakt med Visseltofta hembygdsförening. Tänk jag fick ett foto på hemmanet som min ana dragonen Tor Bengtsson har byggt. Det var lite av en jackpot för en släktforskare med få foton från forna dagar. Huset finns kvar och i sommar skall jag åka på guidad tur i den byggden. Det kommer att bli spännande för min del. Ha en fin vecka. Hos WTFDC kan du läsa fler veckorapporter från vårt avlånga land.

3 kommentarer:

Maboe sa...

Nydelig steinmur!

Carola sa...

Det måste ha varit väldigt hårt det där med att bryta sten för att odla. Hos oss har vi också mycket sten i marken och ibland blir jag så trött på det att jag går och köper en massa jord. Men sån lyx hade man ju inte förr.

Väldigt fina bilder!

Yvonne sa...

Du verkar ha haft en spännande och intressant vecka. En hel del sten verkar det ju finnas i dina trakter också!