fredag 27 maj 2011

Tema fredag - Yta

Min yta är stenhård, och i kronobergs län med omnejd finns många fina stenminnen bevarade. De är kulturmärkta, varför de inte får röras. De berättar en fantastisk historia som jag just nu läser om.

Därav kommer många bilder på just dessa murar. Den finaste och unikaste har jag ännu inte funnit, men jag vet på ett ungefär var den finns. Så det blir till att leta vidare i sommar. Detta får bli mitt bidrag till yta som är Sinneskattens tema för veckan. Ha en fin fotohelg.

10 kommentarer:

Mona sa...

Stenmurar är så vackra! Lycka till med letandet.

ormbunke sa...

Man kan ju tänka på dessa personer som format dessa ytor en gång. Såg ett TV-program för ett tag sedan som just handlade om dessa gärdsgårdar. Det var intressant. Ha en skön helg. Anita

Monica sa...

Vilket jobb med all denna sten, snyggt är det också;-)

Beppan sa...

Vilket jobb de lagt ner de som gjort dessa stengärdsgårdar en gång - brutit mark och staplat stenar... Och vackert är det dessutom! Spännande att läsa om hur det var förr!

Pumita sa...

Kul med ett historiskt bidrag! Stenytan är hård men gräset är mjukt och lockande. ;)

LissenTo sa...

Här i mina trakter så finns inte så många av liknande murar. Måste bero på marken.

Vet du, jag måste köpa lite blommor till hemmet också, flera som vissnat, som stått på solsidan.

Men det blir nytt och fräscht åtminstone :-)

Trevlig helg. // Lissen

Pysselfarmor sa...

Ja tänk vad de slet förr för att kunna odla mark. Det är bra att det finns de i nutid som vårdar och bryr sig om! Hoppas du hittar det du letar.

Jah Hollis sa...

Fin bild. Det lär finnas gott om liknande motiv i det steniga Småland.

Tove sa...

Vacker stenmur! Hård yta och mycket jobb bakom som sagt. Hoppas du finner det du söker :D
Trevlig kväll!

Kerstins foto sa...

Så fin bild till temat. Den där muren skulle nog vara fin att fota på närmare håll, synd den är så långt borta. :)