söndag 3 juli 2011

FOTO Dagboken - vatten och liv.


Vatten det är liv det. Utan vatten inget liv.  Här är vattentornet där jag bor. Ingen stor och pampig vattenreservoar men det gömmer sig fint i grönskan.


Rosor är vackra och allra vackrast där de står. 

Den vita odlade rosen som inte har fått något vatten är vissen och ful, men den som fått vatten och sol  i lagom mängd visar sig präktig och fin.

Vår brunn är gammal och används inte av oss, men växterna tar tacksamt emot dess vatten. De växer och frodas bättre med detta än det kommunala för inget konstigt har tillsatts utan det är naturens egen tillverkning -  Aqua Natura -

De fattiga torparna hade inte så stora medel att röra sig med, men lite blommor ville de givetvis ha, och den billiga torparrosen blev ett fint alternativ till dem om än lite oansenlig men i mina ögon väldigt skir och vacker. Nu kan man se den lite varstans, och många gånger kan man se att där legat ett torp i närheten



Man kan vara skör som Torparrosen, och man kan vara odlad och kraftig som den ädla Husebyrosen. Men odlad ”frukt” är inte alltid bäst. Ty man kan vara som Torparosen och bli stark och man kan vara odlad som Husebyrosen men svag. Naturligtvis finns där något däremellan och det ena behöver inte utesluta det andra. August Strindberg skrev om fenomenet i novellen Odlad frukt.

Min önskan är att få vandra länge och väl i ur och skur. Gärna utmed en allé så lång, grön och frodig som den här.


Jag trivs i länet där jag bor med dess skiftande natur, och att vandra på de få grusvägar vi har kvar är härligt tycker jag. Tänk att få höra hur det krasar under skorna när jag går det är vandring i mitt kronoberg.




3 kommentarer:

Birgitta - foto CHIP sa...

En riktig nostalgitrip för mig :)
Visst är Kronobergs län fantastiskt!

Hero sa...

Härliga sommarbilder! Grusvägen med gärdesgårn är så fin. Förstår att du tycker om att gå där:)
ha det så gott/kram

LissenTo sa...

Den där allen blev jag speciellt förtjust i, vad vacker den är.

Tänkte ta en promenad nu på kvällen, men det var för varmt.
Hmm slumrade till istället.

Jag gillar också deckare. Det bästa är när jag varvar det mellan annat.

Sopihe Kinsella, har jag inte hört talas om. Tack för tipset Inger

Kram Lissen