söndag 4 september 2011

Fototriss del 147: SKYLTAR

 Reklamskylt för färg. Jag minns hur vi i min familj på 50 talet brukade både fernissa golvet, och måla om köksmöblerna. Färgerna som varierades mellan var vitt, blått och grönt. För det mesta blev det grönt för det var pappas favoritfärg. Då var det inte tal om köp och släng utan verklig återvinning.
Sov gott med SJ 
Den här skylten visar var sovvagnen fanns. Den satt inne i gången till sovkupén. Nu sitter den i vårt snickeri.
Det här är en skylt som jag aldrig tidigare sett. Den såg jag av en tillfällighet på en av mina promenader. Mopeden syns knappt så det är väl därför jag passerat den många gånger utan att ha sett den. Den  visar att här är det förbjudet att köra moped. Den är säkert gammal och visst är väl mopedmodellen på skylten trevlig.
Klicka på loggan och se vad andra bloggare har valt för skyltar.

19 kommentarer:

ametrinsfoto sa...

Fin triss. Den där återvinningskänslan med ommålade möbler och återanvändning är tillbaka igen. Nu är det trendigt, då var det nödvändigt.

cat sa...

En fin och varierad triss, med mycket retrokänsla :)

Bitten sa...

Härlig triss!

Tinezza sa...

Härliga skyltar !! Kollade lite extra på andra bilder i din blogg. Fina foton och sen blev jag nyfiken på din släktforskning eftersom jag också håller på och har gjort i snart 30 år.

Kicki sa...

Fina skyltar! Ja den är verkligen fin, mopeden:)

Lena o Tommy sa...

Fin triss. Gillar den första bilden!

Jan Helleberg sa...

Jättefin triss, fina bilder. :)

Monica o Jacob sa...

Härliga skyltar den första minner om barndomen så den blir min favorit.
Ha en bra vecka;-)

Leena sa...

Fina skyltar. Den första är rolig och jag känner igen detta att måla om i köket. Vi hade lite diverse färger, pappa brukade ta sånt som ändå fanns och ibland passade färgerna inte riktigt ihop. Men numålat var det.

Jah Hollis sa...

Fina trissbilder alla tre.
Jag gillar speciellt grafiska skyltar som den i mitten där man med symboler talar ett slags internationellt språk. Ingen text, man ska fatta ändå.
Och moppen, är det inte en gammal Puch Dakota?

Gärdsmygen sa...

Första bilden är kanon! En skylt i min smak :)

Barnens Hjältar sa...

Häftig triss! Hoppas du haft en fin söndag!

Pysselfarmor sa...

Ja tänk min mamma målade om köksmöblerna "stup i kvarten"....vilka härliga skyltar du har hittat. Den med mopen är gammal och fin!

SigridfraEnget sa...

Jättefin triss!

Charlotta sa...

Reklam, upplysningar och så förbud. Du har fångat kärnan i vad som står på skyltar i din triss.

Tack för din kommentar hos mig. :)

Pialotta sa...

Just så nu är det trendigt med gamla möbler som man målar om till sin egen favorit. Loppis och Secund Hand.. går som smör i solsken.. Känner oxså till den gamla skylten :)

LissenTo sa...

Den första skylten så nostalgisnygg. Sj, snygg lättfattad design och den sista, bara fint sliten :-)

En hälsning från ett grå skimrande Sundsvall
// Lissen

Ha en bra dag Inger..............

Erik "Semlan" sa...

Härliga skyltar! Det första fotot får mig att minnas den kolorerade veckopressen på 60-talet, Allers var en som hade både barnsida och färgreklam i tidningen. Snyggt sliten moppeförbudskylt.
Faller för sovvagnsskylten. Minns egna Interrailresor. ;-)

Åke Blomqvist sa...

Fin triss med varm retrokänsla.

Copyrightskyddade bilder