torsdag 1 december 2011

Äntligen har jag fått mod i barm

Jag har alltid älskat mjuk pepparkaka. Det gjorde min salig far också. Det var hans och min absoluta favoritkaka, och vi bakade alltid en sådan till jul i mitt hem. När han tog båten över havet till paradiset bortom bergen har jag inte kunnat baka denna kaka. Ända sedan mor och far skildes har jag bakat en mjuk pepparkaka och delat den med far. Idag bestämde jag mig för att nu är det dags att gå vidare, och jag bakade vår favoritkaka, och den smakar säkert lika gott som den alltid gjort fast nu får jag äta den ensam. Jag tror faktiskt, att jag skall ta med en bit till min syster så hon kan få ta över efter far min och få en halva pepparkaka för hon arbetar heltid och har djur på gården, varför hon inte hinner baka så mycket.
Lussekatter brukar jag alltid baka så även i år, men jag tycker att degen just till lussebröd är kletig och russinen smakar bränt, varför jag de senaste åren har gjort vanliga släta bullar (naturligtvis med saffran)med pärlsocker på istället, och de smakar precis lika gott som de jag gjorde förr.
Tänk vad jag tycker om kakor och speciellt hembakat. Jag får verkligen tänka mig för och hålla igen på godsakerna. Jag brukar ge bort en del och det uppskattas.
Nu skall jag titta in hos er andra och se vad ni gillar idag. En fin dag önskar jag er alla. 

15 kommentarer:

SigridfraEnget sa...

Känner doften av nybakat... Mmm.

Monica o Jacob sa...

Mums snålvattnet rinner får nog sätta på lite kaffe;-)

Ezter sa...

Känner igen detta... En nära väns matbröd. Jag bakade inte det på flera år sen hon dött. En dag kände jag att nu, nu ska jag baka det! Brödet bakade nästan sig själv och resultatet blev så nära hennes som möjligt! Varken förr eller senare har det blivit lika bra.
Hoppas syster uppskattar kakan :)

Pennelina sa...

Så skönt att du kan baka den igen :-D Det är en supergod kaka, då!

Kramar från mig <3<3<3

4U2 sa...

Det såg riktigt gott ut, I like så jag norpar en bit! :)

marit´s,,, sa...

Det liker jeg også , Marit.

E-B sa...

Så klok du är som spinner vidare på en fin tradition! Det blir aldrig som förr men kan bli bra på ett annat sätt. Kram!

Lasseivåmma sa...

Jag blir sugen på en bulle och en bit kaka.
Bra gjort att du nu går vidare men samtidigt tar med dig en fin tradition.

Erik "Semlan" sa...

Det tycker jag var bra gjort av dig. Att baka en mjuk pepparkaka som du gillar igen.
Klokt beslut av dig. :-)
Kanske finns andra i din närhet som också gillar mjuk pepparkaka? ;-)
Smart att baka lussebullar som du själv vill äta, istället för de "vanliga".
Härligt! Dåligt med nybakat här, jag som blev såå sugen nu.
Tack för din kommentar, visst är kartor skoj! :-)

Ida sa...

Love that first photo. Those figures are so cute. The rolls below look yummy.

Pysselfarmor sa...

Åh så gott det är här hos dig---älskar att baka!
Så skönt att du kan baka kakan igen - ja, tänk vad känslor kan styra.

Hos mig är dock det inget bak idag
;-))

judotter sa...

Tänk om lukten av nybakat spred sig genom datorn...

nattugglan sa...

hej , va kul att hitta "ännu en ny blogg".. jag gillar oxå att baka..o tyvärr även att äta opp det..Vi har djur på gården precis som din syster.. jag bakar o ger åt min syster oxå,,men hon jobbar med annat (inte djur)..nu ska jag läsa vidare o bli din följare.. tjingeling.

Anonym sa...

Svårt att återskapa ett speciellt tillfälle man delat med en viss person. Men kakan ger ju en doft av honom och era möten tillsammans. Jag hade gärna delat den med dig om du inte vore så långt borta. Kram Sofie

Maria Berg sa...

Förstår saknaden och det är ett härligt minne med den mjuka pepperkakan, jag är helt övertygad att det kommer att bli minst lika fin tradition med din syster.

Ååå mums lika bilder.
/MB