söndag 18 december 2011

Karlskrona




Årets sista Fototriss och temat är - värt ett besök -. Trots mina gråa och regntunga bilder från Karlskrona så rekommenderar jag ett besök där. Själv är jag född där och åker ofta dit. Staden är byggd på öar precis som huvudstaden, och därför kallar jag den för lilla Stockholm ibland. Mina tre bilder gör inte staden rättvisa då det ofta är vackert och soligt väder här. Just de dagar jag besökte staden i somras var det regnigt och kallt, men jag satt i alla fall en stund på Spanska trappan och lyssnade på musik. Mycket fint har de gjort det med en sådan trappa. Nu skall jag se vad ni andra rekommenderar idag.

24 kommentarer:

rajson sa...

Har tyvärr inte varit där. Blekinge ligger lite i ett avigt hörn för oss på västkusten men jag kan tänka mig att det är oerhört fint.
(Har varit Sölvesborg på vintern!)

judotter sa...

Karlskrona är väl värt ett nytt besök - det var många år sedan jag var där.

Artlover sa...

Oj, det känns avlägset. Jag var där sist när jag gjorde min värnpliktstjänstgöring. Kanske bör göra ett besök dit. Fina bilder av omgivningen.

Sivinden sa...

Det er ikke alltid vi ser det vakre nær oss. Fine bilder tross været:)

Nett sa...

En stad jag aldrig har befunnit mig i, men skulle mycket väl kunna tänka mig at besöka staden :)

Erik "Semlan" sa...

Ingen bild på Rosenbom? ;-)
Det finns väl en staty i Karlskrona?
Härlig utsikt på första fotot. :-)
Kul information och fina bilder, även om vädret inte var med dig. Jag kollade in stadens "Spanska trappan", Sveriges Radio har bilder från invigningen.
Vem vet, kanske passerar man förbi någon gång i framtiden... om inte annat så för att lägga en slant under hatten på Rosenbom. ;-)

Me and my dark secrets sa...

Jag tror allt Karlskrona har sin charm. Trots det trista och gråa vädret.

Ezter sa...

Det är många år sen jag var i Karlskrona nu! Underbar stad! Så du är född där! Delar av min släkt finns där!

Leena sa...

Måste erkänna att jag inte varit där. Men det finns i framtidsplanerna ... Skåne, Blekinge, Österlen, ja hela södra Sverige är ju så fint. Men just nu ska vi ta de långa resorna så länge vi orkar och vill, sedan tar vi guldklimparna i vår närhet ... så någon gång kommer vi även till Karlskrona :)

Cecilia Artista sa...

Jag har tyvärr aldrig varit i Karlskrona men staden verkar riktigt trevlig efter din beskrivning. Härligt med mycket vatten runtomkring och den där spanska trappan verkar förstås lockande!

skogsfrun på dal sa...

Fina bilder från en trevlig mindre stad som jag tyvärr inte sett så mycket av och nu har man hamnat långt häruppe på Dal!

Anna smyger in.. sa...

Jaaa men hallå..jag har dansat fram på dessa gator o besök en hel massa trevliga små inredningsbutiker i din stad..mmm den är härlig den

ormbunke sa...

Ett besök har det i Karlskrona. Gillar för att det ligger vid havet.Ha en bra julvecka. Anita

Eva Trillian sa...

Städer med mycket vatten brukar kunna vara riktigt vackra :-)

Annelie Esséus sa...

Visst är Karlskrona vackert! Ett populärt resmål när vi bodde i Växjö och ville ut och rasta motorcyklarna!

LissenTo sa...

Vad mysigt med en stad som ligger på små öar, låter fint.

Snön som faller cool, hur gör man det?

Per-Anders sa...

Ser trevligt ut. Visst går det färjetrafik från Karlskrona till Klaipeda i Litauen?

poweredbyporridge.com sa...

Om man tänker bort det gråa och har lite blå himmel och sol eller kanske is och vit snö så skulle det vara helt fantastiskt! :)

God jul!

Linnea sa...

Karlskrona är väl värd ett besök, var där ett dygn på väg hem ifrån Österlen. Där fanns nog mycket att se. Minns att det blåste. Du har gjort en triss med bilder från din hemstad.
God Jul och tack för din kommentar hos mig/Linnéa

Kerstin: sa...

Jag är sugen på att besöka Blekinge till sommaren. Det är ju långt för mej att resa dit men det verkar vara SÅ fint där.

Jah Hollis sa...

Jag har nog aldrig varit i Karlskrona på annat vis än att jag susat förbi i bil eller suttit i en buss som gjort tillfälligt stopp där. Men jag är övertygad om att staden är värd ett besök. Någon gång, kanske. :-)
Ha en riktigt fin jul!

Anki sa...

Har inte varit där, men i Ronneby. Säkert värt ett besök.

Kicki sa...

Har inte varit där...tror jag! Det skulle vara kul att åka dit någon gång! Jag är sent ute med mitt bidrag...

krulli sa...

Har bara passerat snabbt igenom på vägen till polenfärjan. Nästa gång kanske man ska stannatil?