torsdag 5 januari 2012

Gula blommor




Gult är inte min favoritfärg. Tvärtom är det en färg som jag i hela mitt liv har ogillat. Det konstiga är att jag är mycket förtjust i gula blommor. Hur kan detta hänga ihop? Ja se de kan jag inte svara på. Den allra första blomman som jag kommer ihåg är de brandgula ringblommorna, som växte på den gamla jordkällaren på vår tomt. Där växte det två olika färger av gula ringblommor. Jag växte upp som ensamt barn på landet bortom all ära och redlighet tills jag var tre år. Det var där som mitt naturintresse väcktes. De gula blommorna var mina och de var många och mina alldeles egna blommor. Kanske är det därför som jag är förtjust i gula  blommor. Den här blomman har jag ingen aning om vad den heter, men jag blev blixtförälskad i den första gången jag såg den i orangeriet på Möckelsnäs.








13 kommentarer:

Monica o Jacob sa...

Ja du hur konstigt det kan vara jag är inte heller någon älskare av gult men när det gäller blommor verkar inte färgen betyda något;-)
Snygg bild, ha en skön trettonhelg;-)))

Asbjørg sa...

Jeg syns gule blomster er riktig så fine,det lyser jo av dem.Får vårfornemmelser av ditt vakre bilde!

BP sa...

Här har vi definitivt nå't gemensamt: ogillar också gult med få undantag. Men din blomma är sååå vacker. Har du tänkt på att många s k ogräsblommor är gula, maskros till exempel och några till som växer vid vägkanten som jag inte vet vad de heter heller.

i stora drag sa...

Hej Inger!
Tror du har fotat ett Svartöga här. Klätterväxt, sås från frö.

Ha en fin trettondagsafton!
Kram Pia

Kicki sa...

Den heter säkert något med öga;)...
Gult kan vara fint men jag har av någon anledning försökt undvika gula blommor hemma hos mig:)
Kram

Malys krok sa...

Ååå, den var virkelig flott! -Margit-

Vitsippan sa...

Med en gång såg jag att det var Svartöga.
Den är fin gillar också den. Men mest blå/lila blommor/alla förresten

Trevlig helg !


Ska googla på blomman för säkerhetsskull.
Kram Mi

Vitsippan sa...

http://www.xn--trdgrdsvxter-hcbgk.com/klatter/svartoga.php

Lasse i Vomma sa...

Jag gillar också gula blommor, men de har ett stort problem, de är väldigt svåra att fota. Du har dock lyckats med din bild, kanske för att blommorna går lite åt orange.
Har du tänkt på detta?

Skaparglädje sa...

Min dotter är precis som du, hon gillar INTE gult. Men jag tycker det är fint med gula blommor.
Kram!

judotter sa...

Även om du inte gillar gult - har du fått till en vacker bild.

ormbunke sa...

En tacksam slingerväxt. Säger som Pia at det är en Svartöga.Snyggt fotat. Anita

Birgitta - foto CHIP sa...

Det är lustigt med färger :) Men jag gillar inte gula blommor i min trädgård och har aldrig (nästan) gula kläder. Men en gul stor sol gillar jag skarpt :D