fredag 13 januari 2012

Intressen

Renovera gamla möbler i mindre skala  är ett av mina intressen. Heminredning och släktforskning är något jag ägnar mig mycket åt. Mitt nästa projekt är att måla och fixa till en kabeltrumma (en av de minsta) till ett bord. Det kommer att bli vitt, och jag hade tur som fick just ett sådant litet som jag länge önskat mig. Många är mina intressen och det jag lägger ner mest tid på är släktforskningen. Här följer ett litet avsnitt ur detta. Någon bild som illustrerar det har jag inte så det får bli lite text.
#
Min farfar Oskars farmors (Hanna Jönsdotters) morfar Johan Löfqvist klockare
Han hette Johan (Johannes) Löfqvist och född cirka 1696 12 08 i Hammarlöv och död 74 år gammal på 14 dagar när 1770 11 21 i Nr 2 ( torp) Visseltofta
Under Ryttarstugan (1684-1706) kan man läsa följande:
Ur en skrivelse bland inneliggand handlingar till V Göinge härads  ST 1746, nr 125, skall vi anföra följande: Klockaren Löfqvist erkänner sig hava sålt sjukstugan. Sockenmännen säga sig ej vilja bygga någon ny sjukstuga emedan man där före ett liderligt och ogudaktig lefverne. Klockaren hade tidigare sålt brännvin, öl och tabak i sjukstugan, emedan försäljningen ej  fick rum i hans egne hus. Folk gick till sjukstugan tre och fyra gånger i veckan och blevo druckne. Ty då ryttarhuset var af vådeld uppbrunnnit fick klockaren överta sjukstugan, och byamännen kommo öfverens om, att pastor Gistrenius intog en humlahage, Simon Gammalsson och Sone Persson intogo platsen där ryttarhuset stått till en kålhage, och att dåvarande klockaren Stobaeus fick två alnar mark för att hans gärdesgård skulle gå rakt fram. Och menar jag, skriver dåvande (1746) klockaren Löfqvist, att den lilla biten borde bibehålas till klockaregården, emedan den därtill varit i nära 50 år. Den här grenen går att följa till Fyn i Danmark och rötterna kommer från orten Guldbjerg, och släkten heter i Danmark Hoegh Guldberg. Det är spännande att forska i sina rötter och man lär känna sig själv och vem man är på köpet. 
Källa är Torp och backstugor i Visseltofta socken. Här kan du titta på fler intressen och få tips.


13 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Släktforskning har jag aldrig gett mig in på. Min mans bror håller på och släktforskar och han tycker det är så intressant.
Bordet du visar på bild är jättefint, tänkvärda ord.
Kram!

sinneskatten sa...

Släktforskning har jag provat och kom en bit, men det ska jag ägna mig åt när jag slutat arbete är planen, nu tar alla andra intressen över den lilla fritid som blir över.

Anneli - A'la Foto sa...

Vilket fint bord! Härlig hobby! :O)

Ha en skön helg!

Beppan sa...

Intressant!!! Jag kan inte mycket själv om släktforskning, men har fått hjälp att spåra både far och släkten bakåt!
Så spännande!!!

Pysselfarmor sa...

Å ett så vackert bord! Ja du förstår det är också något jag har "pysslat med" ;-))

som tur är kanske jag ska säga är min släkt (Gratiansläkten) kartlagd av flera av mina syskon (har 7 syskon) och många andra, så jag kan vara lugn i den frågan...men det är som du säger jättespännande att veta var man kommer ifrån.

BP sa...

Idén med kabeltrumman är helt suverän! Hade en själv en gång - obehandlat - och den urfin. Sedan hade jag några stycken i plast (K-Rautta) i olika storlekar. Ställde blommor på dom. Urfint blev det!
Släktforskning är alldeles för "pillig" för mig, men jag känner många som älskar det.

Monica sa...

Vilket fint bord.
Släktforska har jag velat börja med men vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja.

Marit Johansson sa...

Rolig idé med kabeltrumman och snyggt bord på bilden!

Leena sa...

Släktforskning verkar intressant, jag har aldrig provat men min svärfar har hållit på och sedan har vi fått uppgifterna från honom. Och att renovera gamla möbler - det lockar mig rätt mycket! Kanske kan ge mig på något lätt för att börja med ...
Ha en fin helg!

Linnea sa...

Spännande intresse, släktforskning! Kul utdrag av vad du fått reda på! Fint bord! Blir impad av vad alla hinner.
Ha en bra vecka/Linnéa

fotomaria sa...

Släktforskning är något som intresserar mig, men än så länge har tiden inte räckt till för att ta tag idet. Men kanske en dag... :)

Jah Hollis sa...

Det låter intressant, speciellt släktforskningen. Ett intresse som jag känner flera som ägnar sig åt.

Nett sa...

Vilket underbart bort :) Släktforskning är kul, nu behöver inte jag göra det för det finns redan en som har gjort det i släkten, men jag brukar kika in på vår släktforskarsida då och då :) ha en fin helg!