fredag 3 februari 2012

Historia vi inte glömmer

Jag väljer, att berätta om min hembygds historia som vi inte skall glömma. Det är där det börjar tycker jag - med hembygden-
Svinabergabron
Bron  byggdes i början av 1800-talet av den kände brobyggaren  från Hamneda Bro-Nisse.Det sägs att denne brobyggare var släkt med den svenska gymnastikens fader H P Ling från S.Ljunga.  Bron är endast renoverad en gång i början av 1900 talet. Den användes ända fram till 1951 då en ny bro byggdes över Helge å. Det var tänkt att bron skulle rivas, men bygdens folk satte sig emot detta, och bron restaurerades för att den skulle bevaras för eftervärlden, vilket jag tyckte var ett klokt val.
Jag minns från min barndom den gamla bron som är belägen på vägen mellan Älmhult och Pjätteryd. Mor och jag cyklade ofta runt i bygden om sommardagarna, och ibland gick färden till Pjätteryd på cykel. Bron minns jag, och än idag stannar jag ofta till när jag passerar den för visst var den värd att bevaras.
HÄR kan  du se fler bidrag.

10 kommentarer:

Lasse i Vomma sa...

Jag häller med dig, så klart. Man ska gräva där man står. Finns det sedan en så fin bro på trakten så ska man absolut registrera den. Det är något speciellt med att fota broar tycker jag. Jättefin bild och jättefin bro.

Linnea sa...

Det var en vacker bro och fin historia! Sån tur att den fick bli kvar! Du vet när kommungubbar får för sig nåt så kan det gå illa!

Tack för kommentar hos mig!

Mina fotostunder sa...

Sån tur att den inte revs, så vacker bro som den är!

Benita sa...

En väldigt vacker bro och en väldigt fin bild.

Nett sa...

En vacker bro, sådana där minnen är kul att komma tillbaka till, man blir lite nostalgisk då.

Kicki sa...

Verkligen en härlig bro att bevara!
Mitt bidrag är från där jag bor...vill du se det närmare så är du välkommen! Kram

llhertz sa...

En alldeles underbar bro med en alldeles dito berättelse och bild. Intressant att läsa om din personliga minnen kring bron också!

Pysselfarmor sa...

Nu har du lärt mig något nytt idag - tack! Så vacker bro - väl värd att bevaras!

Pennelina sa...

O ja! Vi är de som måste hålla historien vid liv :-D

Kramar <3<3<3<3

Jah Hollis sa...

Den delen av historien är inte minst viktig, snarare tvärtom. Fin bild och en fin bro.
I Oskarshamn finns det en familj som har Hamnede som släktnamn, och det lär komma från Hamneda.

Copyrightskyddade bilder