söndag 8 april 2012

Fototriss del 173 - Lång

 En spatserande strandskata invid järnvägen i Alvesta. En liten sjö ligger förstås i närheten. Dessa skator har en lång näbb, och vad kunde vara bättre än låta den få vara med på Fototrissen  den här veckan.
 Långa är ledningstrådarna som förser oss med el, och breda är ledningsgatorna.
Med lite hjälp av en som håller uppsikt togs denna bild på rälen som löper långt bort. Tack för alla järnvägar som löper kors och tvärs över vårt långa land. Ett ganska miljövänligt sätt att färdas. Här speglar sig den blå himlen med sina mjuka vita moln i rälen. Blå himmel fick vi till slut efter lunch på påskafton. All snön som kom igår är borta igen och skönt är det.

32 kommentarer:

Anki sa...

Fin triss! Strandskatan tillhör en av mina favoriter :)
Ha en bra fortsättning på helgen!

Gärdsmygen sa...

Strandskatan är en kul fågel och både långa ben och lång näbb.

cat sa...

Jag gillar verkligen strandskator. Har aldrig haft turen att komma när någon med kameran. Den bilden blir så klart min favorit :)

Monica o Jacob sa...

Vilken läcker bild på rälen ser ut som en lång spikrak å;-)
Strandskatan ser vi inte mycket av här tyvärr.
Bra triss;-)

Eva Trillian sa...

Snyggt trissat! Gillar bilden med rälsen som verkar sträcka sig hur långt smo helst!

Annemor sa...

Mormorpåskehilsen med takk for flott triss.
jernbaneskinnen ble favoritten.

anemonen sa...

Väl sammansatt och snygg triss.Gillas

Misswhatsit sa...

En riktigt härlig triss! Första bilden blir min favorit.
Ha en skön påskhelg!

Steffe sa...

Riktigt fina bilder! Fantastisk bild på strandskatan, och bilden på järnvägen är så fin med himlen som speglar sig i rälen.

Kerstins foto sa...

Tänk att jag har aldrig sett en strandskata förr annat än på bild. Skulle vara kul att få fota en nån gång. Snygg triss från dig, gillar speciellt den sista bilden. Fin vinkel och snyggt med speglingen i skenan.
Ha en fin fortsättning på helgen.

Lotta sa...

Den understa bilden är ju bara så läcker när det speglar sig i rälsen!

Ingalill sa...

Så fin strand skatan är :)

Anni sa...

Fnissar lite - gillar du din egen triss ;-) Ja, det ska man ju göra, såklart!

Jag gillar den också, gillar hur himlen speglar sig i rälsen!

Anita A sa...

Jättefin triss på långtemat och rälsen som speglar himlen är läcker!

Cecilia Artista sa...

Strandskatan är verkligen fin med sin långa näbb!
Jag håller med dig - järnvägen ska vi satsa på!

Betr vädret hos mig så är det just nu 22gr och strålande sol. Vi har just ätit lite påskmat på takterrassen. Men nästa helg bär det av till Sverige igen. Ska naturligtvis bli härligt men jag antar att det är lite kallt till en början ..

Anna smyger in.. sa...

Strandskatornas karakteristiska näbbar är hur coola som helst..läckert..och spåren ja dom är toklånga..

Annie sa...

Härligt trissat! :-)

Nett sa...

Sista bilden (grodperspektiv) gillar jag :)

Artlover sa...

Bra bilder till temat. Jag gillar bilden med pippin bäst. Glad fortsatt påsk på dig:-)

Bildgatan sa...

Tack för den informationen jag visste faktiskt inte att det där var en strandskata och lång näbb har den.

Ja, de långa ledningarna och rälsarna i vårt land är vi tacksamma för.

llh sa...

Så helt och hållet läckert du fångade spåret! Gillas starkt.
Väldigt glad att du skrev att någon håller uppsikt annars hade jag blivit skräckslagen.

Nettan sa...

Vilken läcker bild på rälsen. Så snyggt. / Nettan

Vita Stunder sa...

Jättefin bildserie!

Gillar den första bilden lite extra :)

Hoppas du haft en fin påsk!

BP sa...

Är totalt såld på bilden med rälsen. Vilken höjdare... å då är dom andra bilderna så himla bra dom också.
Fascineras över hur du fick himlen spegla sig i rälsen. Toppen triss!

kaxi sa...

Långt på olika sätt och jag gillar verkligen näbben. Den har en speciell funktion:)

Linnea sa...

En väldigt snygg o sammansatt triss. Gillade dina bilder jättemycket. Favoriten blev Strandskatan. Tycker det är så svårt att fånga fåglarna, de bara flyr när jag kommer!

Bitten sa...

Härliga bilder!

Pysselfarmor sa...

men sicken tur att tåget inte kom just då! Jag tror ingen slår ditt rekord på lång - ledningar och järnvägsräls tillsammans - det blir extra mycket långt! ;-))

madelein - mamma till sex sa...

Fin tolkning :-) Hoppas du haft en bra Påsk!

Pialotta sa...

Jag har aldrig fått en strandskata på bild .. inte så många fåglar över huvud taget.. men du är skicklig du. Gillar järnvägar o elledningar på bild oxså :)

Åke Blomqvist sa...

Perfekt bild på strandskatan, läcker bild på spåret :) Bra trissat!

Birgitta - FOTO grafi sa...

Så snygg tolkning - sista bilden faller jag platt för :)