fredag 13 april 2012

Vägval

Temat idag är vägval, och livet består av vägval nästan hela tiden. Val är inte alltid lätta att ta. Man vet inte på förhand hur det kommer att gå när man tar beslutet att följa en viss väg. Livets klocka tickar, och tiden den rinner iväg, och jag tycker personligen att det är mycket viktigt att ta sig i kragen och göra val som är bra för mig. Som person är jag mycket målinriktad, och har gjort många dåliga val, men även många bra. Numera är min filosofi att göra endast goda och bra val för mig personligen. När åldern knackar på porten tycker jag att man är skyldig sig själv omvårdnad och att ha kul och göra det som ger något tillbaka. För den skull skall man inte vara en stor egoist. Det menar jag inte för att hjälpa andra i viss grad är att ställa upp för sina medmänniskor. Det kan även vara bra när man av någon anledning vill lägga fokus utanför sig själv. 
Ja det här var min tolkning av vägval, och nu skall jag titta in till er andra.

14 kommentarer:

4U2 sa...

Står precis i det du skriver, våga ta rätt beslut och välja rätt för tiden går ifrån fortare än vi anar!

llhertz sa...

Kloka ord du skriver :)
Håller helhjärtat med om att man ska välja roliga måbra saker. Livet är för kort för att inte njutas.

ormbunke sa...

Tack för de fina orden. Ha de gott i helgen

annette sa...

Har man gjort några aktiva val i livet så är det ju naturligt att alla val inte varit bra, men det viktiga är att komma ihåg alla bra val man gjort och sedan som Du skriver inrikta sig på att bara göra bra val som man själv mår bra av i framtiden!
Och så är det oerhört viktigt att överhuvudtaget göra egna aktiva val, inte alla som gör tyvärr!

Mycket kloka ord från Dej!

Nett sa...

Härligt och visst är det så att det är spännande med livets val man står inför. :)

Leena sa...

Så bra tankar av dig, och så tycker jag också. Fast det är inte alltid så lätt att sätta det på pränt :)
Men i min värld är det viktigt att göra sånt som man tycker/njuter av, så länge man kan, och så långe man inte gör andra illa. Vi lever ju bara nu.

Benita sa...

Kloka ord som jag håller med om. Inte alltid lätt att avgöra om man valt rätt väg.

Gärdsmygen sa...

Ibland måste man tvingas till nya vägval och det är svårt! Där är jag just nu. För övrigt blev jag väldigt förtjust i din klocka från SAABen. Den känner jag igen från min uppväxt. SAAB V4 eller hette den SAAB 96 möjligen?? I vilket fall jätteläcker bild!

Pysselfarmor sa...

Visst är det så och jag känner med mig att jag gjort mina goda val i livet och det finns många bra val kvar att göra. Har nog inte varit den som gjort det jag inte tycker om.....

Pumita sa...

Det var bästa texten till dagens tema! Antagligen för att jag tycker som du. :) Om man inte tar hand om sig själv orkar man inte bry sig om andra. Det finns dock ingen som bara gör bra val. Ibland blir det fel och då får man tänka om. Konstigare än så är det inte. Hellre våga ta steget än att bli stående på ett ben. Ha en fin helg!

SigridfraEnget sa...

Riktigt bra tolkat...

Monica o Jacob sa...

Ja nog har man gjort både bra och dåliga val alltid.
Ha en skön helg;-)

Jah Hollis sa...

Det var en fin och personlig tolkning. Jag tycker också det är viktigt att man väljer det man vill själv, men, som du skriver, man får inte förfalla till egoism för det.

ulla laiho sa...

Jag delar din uppfattning. Ibland vaknar man nästan upp lite väl sent innan man inser, att man måste ta hand om sig själv också.