torsdag 3 maj 2012

FOTO dagbok - En resa i blekinge

Nu var det ett tag sedan jag skrev i Dagboken.  Jag har haft en hel del i agendan med tråkigheter, men nu har det börjat ljusna en hel del. Då varken jag eller maken var intresserade av att titta på ett majbål beslöt vi  istället att besöka Karlshamn då det var en av de städer i Blekinge som jag inte hade varit i. Konstigt tycker jag nu för jag har mina första "svenska rötter" där. I Kristianstad har jag också rötter, men där är jag oftare. Som ni förstår har jag Dansk härkomst på båda mina föräldrars sidor.
 Jag tyckte Karlshamn var en idyllisk stad, och vädret var toppen. Här en bild ut över havet med fina stugor och ett svanpar.
 Dessa båda kom som på beställning när jag kom med kameran i högsta hugg. Kanske var de vana att folk fotograferade dem:-)
 Här är kastellet i Karlshamn. På kastellet var min släkting Caspar Hammerus kastellpredikant en gång på 1600 talet. Efter den tjänstgöringen fick han tjänst som stadskomminister i Kristianstad. Det finns några gamla byggnader kvar sedan den tiden. Är du intresserad av att veta mer kan du läsa här. Nästa gång jag besöker staden skall jag åka över till kastellet och gå rundturen. Det är något jag ser fram emot. http://www.karlshamn.se/Kultur/Museer__Kulturhus2/Kastellet/
 En enligt mitt tycke en vacker byggnad som är museum. Dock var det inte öppet när jag var där. Speciellt gillade jag Drottninggatan med dess gamla byggnader som var väl bevarade.
 På vägen hem stannade vi till i Mörrum för lite fika i det fina vädret. Nog var det ett fint ställe, men jag tyckte det luktade lite för mycket fisk:-(  Fikat smakade däremot utmärkt.
 Ett av alla fall i Mörrumsån. Tyvärr fick jag inte se någon lax som hoppade. Här har många fiskat och fått upp stora baddare till laxar och öringar.
Sista stoppet gjorde vi i Ebbamåla bruk, men där var det stängt, och det är en plats som jag kommer att besöka nästa gång jag åker till Karlshamn. Guidade visningar finns och här är länken till öppettiderna och visningarna. http://www.ebbamalabruk.se/
Ja det var en mycket trevlig valborgsmässoafton om än lite annorlunda, men jag är inte till hundra procent traditionsbunden. Ibland kan det vara trevligt med ombyte. Jag slutar med orden som min far ofta sa "ombyte förnöjer"



5 kommentarer:

BP sa...

Jag förstår fullständigt att du gillar din resa till Karlshamn både i det här och föregående inlägg. Har själv aldrig varit där och uppskattar därfr ännu mer din sightseeing tur i trakterna.
Kul att man gjorde ett museum i den fina gamla tegelbyggnaden. I Stockholm, som just nu är en enda stor bygarbetsplats jämnar man dessa skatter med marken, vilket gör mig riktigt förbannad.

PS. Härliga bilder, å visst har jag redan nämnt din coola header:-) DS

4U2 sa...

Glassbåten! Besökte ni den? De har otroligt god glass där men de kanske inte hade öppnat för säsongen än?

ormbunke sa...

Vilken spännande utflykt i fädrens spår. Ha de gott.

i stora drag sa...

Hej!
Ibland är det kul att få se lite nya vyer! Tror inte jag varit i Karlshamn, men i Karlskrona har jag i alla fall varit! :) Skoj att du fick se de fina svanarna! De var kanske bortskämda med att bli matade av folk, så det var därför de kom med en gång. Hos oss ligger svanarna och ruvar på sina ägg nu. :)

Tack snälla för din gulliga kommentar idag! Den blev jag så glad för!
Kram Pia

Birgitta - FOTO*grafi sa...

Vad spännande det är med rötterna. Har de sedan haft speciella uppdrag kanske man får veta lite extra mycket om persnerna.
Köpte du ingen lax i Mörrum?
Jättetrevligt inlägg för FOTO dagboken :)