torsdag 19 juli 2012

I like # 50 - Moses brinnande buske


Jag gillar den även om den kan ställa till det ordentligt. Den luktar speciellt, och man kan få otäcka sår av den. Den är så eterisk så har man eld i närheten så brinner den och kan man tala om doft. Den är fotosensibiliserande, vilket innebär att man inte får vistas i solen om man tagit i växten. Själv hade jag den och rensade ogräs bakom den och höll undan den. Jag tog en paus, och satt sedan en kort stund, och läste tidningen i solen, och vips hade jag en skada som tog ett år innan den  var helt läkt. Lömsk det där, men jag kan inte annat än tycka att den är vacker, och fotot har jag nyss tagit hos grannen där den ståtar så grant.




4 kommentarer:

Monica sa...

Ja nog är den vacker alltid men bäst att se men inte röra.
Jag tycker det klagas för mycket här hos oss har vi haft soliga förmiddagar sedan har det kommit en skur eller två.
Ha en bra kväll;-)

Violen sa...

En farlig skönhet med andra ord. Vacker bild.

SigridfraEnget sa...

Oj! Den där växer nog inte här hos oss. Har aldrig hört talas om den ens en gång. Men vacker är den ju!

Erik Semlan sa...

Verkar vara en småfarlig växt det där.
Björnloka känner jag till och den kan ju vara rätt besvärlig.
Den här vackra blomman känner jag inte igen, ska passa mig framöver. Den ser ju fin ut, trist om blomman kan skada så mycket. Fick du som en brännskada? Usch, det var ju inte trevligt alls, tydligen får man passa sig.
Nya kunskaper, tack.