torsdag 19 juli 2012

Veckofotokedja torsdag - A som i avträde

 Ja kärt barn har många namn. Avträde, utedass,torrdass och  torrklosett. Ja kanske kan någon fler namn på detta så viktiga rum. Jag tror, att det var nog inte alls så ohygieniskt som man kan tro att ha avträdet utomhus. Enda nackdelen som jag ser det som har upplevt det är att på vintern är det inte kul alls att sitta där när blåsten viner runt dasset.
Just detta låg så vackert inbäddat i träd och buskar i lantlig miljö i en liten by i mörkaste småland.


14 kommentarer:

josephzohn sa...

Ojojoj .. som dazzålåg kan jag bara skriva wunderbaumalainen.
Vad hette byn??

Kan du inte lägga ut skithuset på dassbloggen??

Monica o Jacob sa...

Det är man ju uppväxt med hos mormor o morfar fanns inget indraget vatten, sött hjärta på dörren;-)

Stare Ström sa...

Nästan så det skulle vara mysigt att behöva gå dit...

Eva Trillian sa...

Avträde! Bra A!
Nästan alltid är det ett hjärta på "dörren du söker" :) så vi kan ju inte vara SÅ avigt inställda ;)

Grandprix 63 sa...

Hade också Avträde som bildidé men du hann före så jag valde något annat.
Annars är dass ganska kul att fota.

Marit Johansson sa...

Ett jättefint och mysigt utedass!

heidi sa...

när jag var barn, så hade vi ingen inomhustoalett, utan vi fick alla pallra oss ut till avträdet, sommar som vinter:)

LissenTo sa...

Avträde, vilket intressant namn, undras vad det kommer ifrån?

Jo det var ett av mina barnbarn.

Bildgatan sa...

Både hygieniskt och miljövänligt skulle jag vilja påstå. Vi har ett avträde (själv säger jag utedass) här på tomten på ön även om vi inte använder det så vill jag ha kvar det - ifall att. =)

Numera finns det ju så fina "stjärtvärmare" så den delen behöver inte frysa så mycket på vintern. Däremot är det inte kul att få behovet på kvällen under vintern, tänker på det nattsvarta.

Bildgatan sa...

Glömde - Jag tror att det är en Mustang, frågade en som vet mer än jag. =)

Freja sa...

Jag har liiite problem med spindlarna som ibland flyttar in där, men annars är det rätt mysigt att höra naturen alldeles utanför dörren! Din bild ser väldigt mysig ut!

Kicki sa...

Så fin!
Min farmor hade utedass med tvillinghål och när jag var liten och var där en kall vinter med mycket snö...fick det bli slaskhinken istället!:)

Gärdsmygen sa...

Ha,ha! Avträde är ett så märkligt namn. Kul att du valde det. Dessutom är avträdet här ett så vackert hus!!

Raggmunk sa...

Skitsnyggt!