lördag 6 oktober 2012

Avancerat & bildat - Persiskt



Den här veckan är det en dikt av den persiske poeten 
Omar Khayyam 
som ligger till grund för  fototemat.

En bok, ett krus och dig,
som jag har kär,
till paradis förvandlas ödemarken -
så mycket paradis som jag begär.

Allt detta och mer därtill har jag fått av min far. Tyvärr har han tagit båten till bergen bortom havet, och där får han uppleva sitt paradis som han trodde bergfast på.  För mig var han livets handbok, och jag hade honom så kär, och han lärde mig så mycket. Tänk att han kunde som dikten beskriver förvandla det mest oansenliga och vardagliga till något vackert och fint. Han hade förmåga att se det vackra i det som  inte var vackert eller bra.  Det räcker för mig att tänka "fy så grått och trist väder det är i dag" så genast tänker jag på det far alltid sa. Bakom molnen lyser alltid solen. Tänk det är precis så det är. Genast känns det bättre och i tankarna kan jag se solen lysa. Att kunna uppskatta värdet i det lilla det har jag nog lärt av honom. 


6 kommentarer:

aino sa...

så fint! Fotot på din far, ölkruset och den livsviktiga boken. Och din historia därtill! på pricken.
jag tyckte också jättemycket om den dikten, när jag fick syn på den.
aino

ormbunke sa...

En fantastisk tolkning.Ha det gott i helgen.

Birgitta - FOTO* sa...

Vilken fin hyllning till din far!

SoF sa...

Tycker om din tolkning!

Varma ÖS-regnshälsningar/SoF

Annemor sa...

Nydelig tolkning.
Å ha en god far betyr mye, selv når han ikke er der lenger.
Ha en fin kveld.
Mormor

http://www.starbear.no/mormor/2012/10/09/avacerad-og-bildat/

llh sa...

Så fint du associerar till dikten i text och bild. Personligt varmt och uppskattade om dun pappa.

Copyrightskyddade bilder