lördag 15 december 2012

Lucia

 I skogens slut står det gamla huset som i lussetid får påhälsning av ljus dock ej i forma av Lucia själv utan av juleljus. Skuggorna ruvar runt knuten och kanske om man har tur får se Lucia själv på tröskeln stå.

Natten går tunga fjät, runt gård och stuva.

Kring jord som sol’n förgät, skuggorna ruva.
Då i vårt mörka hus, stiger med tända ljus,
Sankta Lucia, Sankta Lucia.

Natten var stor och stum. Nu, hör, det svingar

i alla tysta rum, sus som av vingar.
Se, på vår tröskel står, vitklädd med ljus i hår,
Sankta Lucia, Sankta Lucia.

Mörkret skall flykta snart, ur jordens dalar.

Så hon ett underbart ord till oss talar.
Dagen skall åter ny, stiga ur rosig sky,
Sankta Lucia, Sankta Lucia.


4 kommentarer:

Annemor sa...

Nydelig.
Ditt hus? Det så fredelig ut .
Ha en fin lørdag :)

Vitsippan sa...


Sankta Lucia ja.Den är över snart tredje Advent, snart är det nytt år, och allt rullar på i vanlig ordning.

Har ingen att fira Jul med mer än min nya katt Prinsen.Eftersom mitt X inte verkar vilja ha sällskap, tänker jag inte tränga mig på.

Det är ju så mycket på teve som han vill se.
Idag yr snön runt och det är inte särskilt skönt ute. Synd om alla hundägare.

Igår hade vi en solig dag i Södertälje.Tur jag hann få hem min medicin.

Kanske har det lättat tills i morgon måste posta Julkorten.

Kram Mi

Kicki sa...

Vilket mysigt hus! Skulle gärna tillbringa en tid i den!
Jasså du har gjort decoupage på din docka, kanske ska plocka ner min från vinden!:)

aino sa...

vilket mysigt hus vid skogskanten. passar perfekt till natten går tunga fjät!
aino