fredag 1 mars 2013

Barndomsminne

  Så här såg Elmevägen i Älmhult ut då vi kom inflyttandes  1953. Jag gillade att hänga på staketet då de höll på att göra i ordning vägen in till köpingens centrum. Tänk så roligt jag tyckte det var att titta på grävmaskinerna som de använde. Klart att när jag blev stor skulle jag jobba med att köra en grävmaskin. Det minns jag att jag tänkte. Nåväl nu blev det inte så utan ett typiskt kvinnligt arbete på damfrisering för far sa stopp och belägg.
Här är småskolan som jag gick i. Den  finns fortfarande kvar men är numera musikskola. Jag minns så väl första skoldagen. Jag hade fjärilar i magen för jag var så blyg. Denna blygsel försvann allteftersom.


13 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Det är trevligt att läsa om alla barndomsminnen idag :) Din lilla fina skola - DEN storleken på skolor skulle vi ha kvar!

Pysselfarmor sa...

Men tänk grävmaskinist vurmade jag också för! Det var en så fascinerande stor maskin när de byggde vägen till gården.

Monica sa...

Vilken gullig bild, ja vem var inte nervös för första dagen i
skolan;-)
Ha en skön fredagkväll

Jah Hollis sa...

Fina barndomsminnen du visar. Synd att du inte fick bli grävmaskinist, du skulle nog vart en banbrytare i det yrket annars. :-)

Margareta sa...

Kul med "gamla" bilder. Skolan du gick i är verkligen vacker och bra att den fortfarande används.

Grävmaskinist, låter som att du skulle varit den första kvinnliga. =)

Älmhult förknippar jag med Ikea, är säkert inte ensam, men kul att se en annan sida av orten.

Våra barndomsyrken (drömmarna) kan verkligen förändras och det roliga är ett av mina är något som yngsta sonen just nu läser till. Är glad att jag inte blev det, men han passar nog som handsken.

Ha en bra helg.

Hanna sa...

Så fina bilder, gillar verkligen det här temat, har sett så många fina barndomsbilder. Du får köra grävmaskin i ditt nästa liv, eller varför inte nu? Än är det inte för sent :0)

Pumita sa...

Så fina bilder du visar! Tycker också att det är lite synd att du inte fick bli grävmaskinist... men å andra sidan det kanske inte hade varit en lätt yrkesbana på den tiden. Skolan ser jättefin ut också. Önskar att dagens barn fick uppleva en lugnare skolmiljö som jag antar att det var.

Anni sa...

Och jag ville bli rallyförare - idag har jag inte ens körkort ...

Charmigt fotot med dig som liten klättrare!

Bitten sa...

Att börja skolan var stort. På våren innan fick alla göra ett skolmognadstest. Tänk vad hemskt det hade varit om man inte varit skolmogen då.

Kakan sa...

Härliga bilder...
Ha det bra!
Kram Kakan

Marit Johansson sa...

Vilken vacker gammal bild!

ulla laiho sa...

Mångt och mycket förändras. I den byggnad jag började i första klass ligger nu en second-hand-butik.

Laura sa...

Fina bilder och underbar berättelse... synd att din far satte stopp för grävmaskinarbetet. Men du trivs som frisör? =)
Ha en underbar måndag!

Copyrightskyddade bilder