fredag 29 mars 2013

Rosensmultron

Den här veckan vill "Sinneskatten" att vi visar foton på temat skär. Det kan man tolka på flera sätt för skär har olika betydelser dels skär= rena, dels färgen skär som man numera kallar rosa. Jag har alltid sagt skär men jag har fallit in i trallen och kallar den numera rosa.  Den här oansenliga lilla rosa blomman är ett smultron. Jag fann den av en tillfällighet utmed staketet. Troligtvis har grannen eller förre ägaren odlat denna variant av smultron. De är inte goda som smultron eller jordgubbar. Däremot gillar jag blommorna. De lär ha lätt att föröka sig, men hos mig har de inte gjort det, och kanske borde jag planterat ut dem tillsammans med mina smultronplantor. Då kanske jag skulle få en ny sort:-)
Glad Påsk 
önkar jag er alla.
Inger

16 kommentarer:

Violen sa...

Så söta blommorna är! Hoppas de förökar sig så att du får många fler att glädja dig åt! Fint komponerad bild!
GLAD PÅSK!

Jah Hollis sa...

Rosa eller skär, fin färg är det i alla fall på blomman som ger de inte så smultronsmakande smultronen. Ha en fortsatt fin påskhelg!

Hanna sa...

Kul att hitta den lite ovanliga varianten av smultron. Väldigt fin skär blomma, tycker du knycka lite skott och se dem växa i din egen trädgård också. Ha en fin påskhelg!

Stare Ström sa...

De finns i min trädgård också. Jättesöta och har lång blomningstid. Och fint rosa! Glad påsk!

Eva Trillian sa...

SÅ söt blomman är - då vill man ju tro att smultronen också ska vara söta ;)
Hoppas du har en fin långfredag!

Anneli - A'la Foto sa...

En vacker och söt blomma, passande perfekt på temat!

Ha en fin påsk!!

Pumita sa...

Lagom mycket rosa i grönskan, för min smak alltså. :) Glad påsk!

Cecilia Artista sa...

Vilka söta små smultronblommor! Jag har nog aldrig sett den färgen förut.
Önskar dig en trevlig Påsk!

Anni sa...

Oj, så glad jag skulle bli om jag fann en skär smultronblomma! Väldigt söt!

Monica sa...

En för mej ny bekantskap riktigt söt;-)
GLAD PÅSK

Della sa...

Blommorna är väldigt fina. Synd att de inte smakar lika dant.

Mias Mix sa...

Har aldrig smakat dessa smultron men blomman var ju väldigt söt :)Glad Påsk!

Beppan sa...

Så söta blommor!! En fröjd att ha i trädgården!

Pysselfarmor sa...

Javisst betyder skär även rosa inte bara att rena som en del har trott
;-)

Ha en skön fortsatt påsk

Malys krok sa...

Nydelig blomst du viser! -Margit-

Annemor sa...

Den var vakker. Jeg tror ikke jeg har sett rosa jordbærblomster.
Ha en fin kveld :)
MOrmor

Copyrightskyddade bilder