tisdag 16 april 2013

Människor



Då var det en ny vecka och ett nytt tema. Människor var det här precis som temat. Bilden visar en gammal motorvagn från 60 talet. Ja även människor som temat är. 
Motorvagn det har jag åkt mycket i mina dagar. Lite skumpigt men annars var det kul tyckte jag. Jag åkte bl a den här sträckan Ljungby Timsfors. 
Här har den parkerat i Strömsnäsbruk, och den användes dagen till ära som kafé med våffelförsäljning. En annan motorvagn användes för färd mellan Strömsnäs och Markaryd. Jag åkte dock inte den här gången. 
På 50 och 60 talen åkte jag med min familj mellan Ljungby och Karlskrona med byte i Växjö. Tänk vad jag tyckte om att åka tåg förr. Ja även nu men det är inte detsamma. När jag var barn och åkte från Älmhult till Hässleholm köpte alltid far ett grönt äpple i Pressbyråkiosken i Älmhult. Jag fick det i en påse som var blå och vit och ganska tunn minns jag. Sedan vet jag att mor hade med smörgåsar, och vi  satt alltid  i en vagn med egen kupé men det var ingen motorvagn utan ett som det då kallades snälltåg. Lite kul tyckte jag för inte kunde ett tåg vara snällt. Numera vet jag att det kom av tyskans snell som betyder fort.
Ha en fin dag för det skall jag ha trots det disiga vädret.

16 kommentarer:

Violen sa...

Så trevligt du berättar om dina tågresor! Äpplet i påsen tycker jag var en mysig detalj! Tänk vad man minns!

Birgitta - FOTO* sa...

Vilket fint inlägg i ord och bild. Underbart med dessa bilder fyllda med nostalgi och varma känslor :)
Ha en fin dag Inger!

Ezter sa...

Du har rätt, det var mysigt att åka tåg förr, men inte nu!
Synd med ordverifieringen, för den gör mig på dåligt humör. Räcker inte kommentargranskning?
Ser det där tåget i Strömsnäs allt som oftast. Nu byggs ju ny station här i M-ryd! Det blir toppen :)
Tredje försöket nu att tyda tecknena!

Annika sa...

Vilken härlig och fin gammal tågvagn. ser ju så klart alla människor med men tågvagnen är gudomlig :-) Mycket nostalgi

Catharina sa...

Härlig bild!
Om inte jag minns fel så stannade snälltågen på massor av stationer, vilket inte direkt harmoniserar med fort. Utan din tolkning av snälltåg som barn måste stämma bättre:)

Anita - Malta sa...

Mycket nostalig och en härlig bild på den gamla motorvagnen. Jag minns också att jag åkte snälltåg när jag var liten ;-)

Annemor sa...

Motorvogn på skinner. Vi kalte lokaltoget som så omtrent slik ut for Skinnebussen :)
Et hyggelig gjensyn :)
Liker fortsatt å kjøre tog, jeg.
Ha en fin kveld :)

Elzie sa...

Vilken mysig bild. Tåg har jag inte åkt mycket. Och bara EN enda gång har jag åkt med motorvagn. Vi skulle in och titta på matiné så du kan tänka dig hur länge sen det var, haha.
Älmhult har jag varit mycket i. Roligt att läsa om att du också varit där.
Ha en fin kväll.
Kram Elzie

Hanna sa...

Kul att de bevarar och använder de gamla rälsbussarna. Riktigt trevligt att läsa din historia om tiden då de var i ordinarie bruk :0) Jättefin bild, ha det gott!

Pysselfhttp://www.blogger.com/img/blank.gifarmor sa...

Sådan rälsbuss har jag också åkt mycket mellan Vilhelmina och Storuman på 1960-talet.

Det är populärt att åka inlandsbanan Kristinehamn-Gällivare med sådan rälsbuss.

Della sa...

Tack för trevlig läsning.

Anita A sa...

Ja, barndomens tågresor var en upplevelse, vare sig det var med riktiga tåg eller rälsbussar. Fin bild och roligt att få ta del av dina minnen!

Mias Mix sa...

Fin bild och roligt att få lära sig något nytt. Har aldrig ens hört ordet motorvagn :)

Kakan sa...

Härlig bild och text...
Vårkram Kakan

Anneli - A'la Foto sa...

Exakt såna tåg hade vi hemma hos oss när jag var liten! De var så fina! Och sedan moderniserades det och då blev de tråkigt grå och blå! Usch!

Fin bild!

Ha en skön onsdag!

Mona sa...

Slant med fingrarna på tangenterna. Vet inte riktigt vad som hände...

Den gamla motorvagnen är så fin både i formen och i färgen. Trevligt att du berättar om dina resor som barn.