fredag 19 april 2013

Minne

Idag vill Sinneskatten att vi visar bilder på minnen. Det första jag tänkte på var när jag fick en tvåhjulig  cykel, och när jag åkte brandbil. Det här är två minnen men jag minns så mycket för jag tycker att jag hade en spännande uppväxt. 
Det var ganska fattigt hos oss men ändå var det mycket värme och förståelse i familjen. Vi gladde oss åt det lilla i tillvaron, och det har jag haft nytta av.
 Det bästa minnet var när jag fick åka brandbil, och då var jag tre år. Tråkigt för hyresvärden som fick soteld i skorstenen, och det minns jag var otäckt när brandbilen kom men samtidigt spännande. Jag minns att jag var imponerad av brandmännen så brandman det skulle jag bli såklart. Nu var jag så ivrig och  ville åka i brandbilen och det fick jag. Jag åkte från huset och ner till stora vägen där far mötte upp. Vilken lycka.
Min tvåhjuliga cykel. Det var en Skeppshult och den hade bågat styre, och det tyckte jag var tufft. Nu slapp jag cykla med trehjulingen för den var så liten att jag föredrog mors stora cykel med följd att jag ofta ramlade och skrapade knäna. 
Första cykelturen förevigades naturligtvis av far. Vita knästrumpor, stickad klänning och rosett i håret, vilket jag avskydde, men nu var det ett speciellt tillfälle och då åkte rosetten på antingen jag ville det eller ej:-) Vilken glädje för mig. Nu var jag stor.
Hur gick det med cykel när jag fick min blå Silverpil? En stor cykel. Jo den fick min kära lillasyster, och hon blev lika glad som jag när hon kunde cykla på den. Här är hennes första trevande försök. Den var inte lätt att cykla på för pedalerna satt på framhjulet. 
Så var det förr. Syskonen fick ärva av varandra. Jag hade tur som var äldst och alltid fick nytt.
Foto: E Johnsson

18 kommentarer:

Violen sa...

Så fina minnen du förmedlar om lyckan med en cykel och att få åka brandbil! Det där med brandbilen måste ha varit en höjdare för en liten flicka!

Monica sa...

Hihi vilka ljuvliga bilder från en tid när barn var barn;-)Härliga minnen och visst var man stolt när man gick från tre till två hjul.
Ha en skön helg;-)

Annemor sa...

Det hadde sine fordeler med dette å være eldst. Samt bakdeler.
Men slik er det jo alltid.
Jeg hadde ingen barnesykkel, men fikk "storsykkel" da jeg begynte på skolen. Stas det også.
Klart man måtte "kle seg opp" når et slikt øyeblikk skulle foreviges :)
Koselig minne :)
Ha en fin kveld.
Mormor

Anita - Malta sa...

Vilka fina och härliga barndoms-minnen du har !! ..och så spännanden. Värme och förståelse inom familjen är oerhört värdefullt att ha med sig i bagaget när man senare ska ge sig ut i vuxenlivet. Fanns inte så mycket av den varan i min familj tyvärr. Vi var fyra systrar och jag minns mycket väl det där med att ärva. Storasyrran fick alltid nytt. Jag var näst yngst ;-) Tack för dina snälla rader hos mig. Blev verkligen glad över att du kommenterade själva fotot över Kuala Lumpur och inte minnet. Tyckte själv att det var en lyckad bild jag tog och att någon annan tycker den blev bra känns jätteroligt och ger mig en kick i mitt något vacklande självförtroende. Ha en skön helg !

Lena och Tommy sa...

Åh vilka härliga gamla fotominnen!

Mina fotostunder sa...

Vilka underbara bilder!
Härliga minnen från din barndom!
Ja rosett var väldigt fint på den tiden, jag hade min i många år och varje dag.
Ha en fin helg!

Stare Ström sa...

Det var en avancerad cykel du fick! Måste ha varit svår att cykla på.

Marit Johansson sa...

Jättefint inlägg och tolkning till temat!

Mias Mix sa...

Vilka underbara minnen och bilder! Jättekul med gamla bilder!

Hanna sa...

Så spännande att läsa om dina minnen från barndomen och se de fina bilderna, blir alldeles rörd. Gillar din personliga tolkning. Ha det gott!

Pysselfarmor sa...

Vilken lycka att det finns bilder på minnet av din fina cykel.

Pialotta sa...

Så kul att gå tillbaka i sin minneskammare o minnas mycket om sig själv... Visst stämmer mycket som du skrev in på mig oxså. Som rosetten, den fixades alltid till när det var nåt särskilt :) Härliga minnen lilla du, som jag saknar dig på Fajjan :)

Mona sa...

Tack för att du delar med dig av dina fina minnen. Härliga bilder på dig och din syster!

sinneskatten sa...

Vilken härlig historia.
det är det där vi ska skriva ner.

Jah Hollis sa...

Härligt att kunna hålla barndomsminnena så levande. Och fina gamla bilder.

Erik Semlan sa...

Härliga barndomsminnen du beskriver. Kan tänka mig att den där lilla turen med brandbilen var en upplevelse!
Så fina barndomsbilder på dig och lillsyrran på cykeln. :-)
Tack för din kommentar.

Margareta sa...

Sådana där barndomsminnen är så fina att ha kvar. Jag är också äldst så mycket känner jag igen. Däremot köptes det oftast dubbelt av mycket till julen, som skivspelare osv när vi kom i den åldern.

Jag har också några cykelminnen kvar som förevigats, nu förevigar vi allt.

Anni sa...

Underbart! Vilken fin berättelse och så dessa fantastiska foton till!

Här får barnen också ärva varandra, så det är ibland lite trist att vara fjärde man ...