söndag 14 april 2013

Skyltar

Fototriss del 215
Då jag varit bortrest i dagarna tre blev det till att kika runt i uthuset för att finna någon skylt att fota. Jag hoppas, att jag inte har visat någon av dem förut, och skulle så vara fallet ber jag om ursäkt. Fast när jag tänker närmare efter tål gamla skyltar att visas upp mer än en gång.

 Den här gamla skylten sitter numera på järnvägsmuseet i Strömsnäsbruk. Spåren till Markaryd finns kvar och man kan vid vissa högtidligare tillfällen åka sträckan Strömsnäsbruk - Markaryd. Här på stationen i Axhult har jag suttit på rälsbussen och väntat på av och påstigande när jag som barn åkte till tant Emma utanför Timsfors. Nästa station efter Axhult var Timsfors där jag klev av och fick ut min cykel som fanns med på tåget. Från stationen cyklade jag några kilometer ut på landsbygden. Det var tider det.
 Den här skylten vet jag inte var den har suttit, men det är absolut inte fel att visa hänsyn och gå försiktigt  på vissa platser eller i vissa  sammanhang
Den här skylten vet jag var den sitter :-) I snickeriet hemma hos.  Man behöver dock inte vara rädd att det kommer älgar rusande ut från snickeriet.  De andra skyltarna är sparade sedan vi har deltagit i veteranrallyt de sista två åren.  Sista skylten är en gammal registreringsskylt från någon gammal bil som tillhört vårt hushåll.

21 kommentarer:

Birgitta - FOTO* sa...

Skyltar med mycket nostalgi särskilt den där sista med G för Kronobergs län :)
Opel Kapitänen jag lärde mig köra med hade G 14610 :)
http://budapestcityphoto.wordpress.com/2013/04/14/signs/

Pysselfarmor sa...

Den där älgskylten skulle utländska turister bra gärna vilja ha. Tänk så kul det var när registreringsskyltarna var så att man kunde se var "folk" kom ifrån....

Ax sa...

Fint skyltat i din triss :)

AX

Violen sa...

Fin triss och en trevlig text till de olika skyltarna! Gillar alla, kan inte välja någon favorit!

Mias Mix sa...

Vad härligt med skyltar som ger associationer och minnen :)

irene andersson sa...

Vilka underbara bilder och underbara skyltar.

Anita A sa...

Fina skyltar du visar och med lite historia runt dem! Mittskylten tilltalar mig särskilt, undrar var en sådan skylt kan finnas?

Beppan sa...

Vilken skyltskatt du har!!

Rajson sa...

Det betydligt roligare när man kunde se varifrån bilarna kom tack vare registreringsskylten!
Sköna gamla skyltar!

Jah Hollis sa...

Det var en fin samling skyltar du visar upp. Och jag kan inte påminna mig att jag sett någon av dem tidigare. :-)

Elzie sa...

Vilka fina skyltar. Och så kul att se ett G igen. Många år sen man hade det på bilen.
Ha en fin måndag.
Kram Elzie

Freja sa...

Härliga skyltar du hittat! Kultur på väg, bra slogan!

Hanna sa...

Fina gamla skyltar, gillar den första extra mycket, samt den gamla reg-skylten på sista bilden. Kul att bevara det gamla, det har mest charm. Ha det gott!

Kiran palwasha sa...

Interesting !
Have a nice week :)

Monica sa...

Härligt varierad skylttriss, synd man inte sparade någon registreringsskylt.
Ha en bra dag;-)

Meta sa...

Bra skyltar. ja nog är väl älgen kultur för tysken.
ha en fin vecka
Kram Meta

BP sa...

Till en början med: vilken tuff och cool ny design på din blogg! Ur häftigt! Gillar "Courier", det gamla hederliga typsnittet från 1960-1980-talet (ungefär;-)). Dessutom gillar jag teckenstorleken. Helt suveränt måste jag säga! Ditt verk... eller!!!?
Men så skulle jag ju kommentera dina skyltar - nej, det gör jag inte - jag bara dreglar. Älskar dessa klenoder. Vill ha, vill ha, vill ha!

Nett sa...

Fina skyltar i din triss och eran egna är härlig :)

kaxi sa...

Härliga gamla skyltar. Älgskyltar stjäls allt som oftast men då av tyskar och holländare... ;)

Linnéa sa...

Fina nostalgiska skyltar. Vet att tyskarna är helt galna i just älgskyltar. Sen det här med att gå försiktigt är ju verkligen en kanaon.

Elisabeth sa...

Fina bilder =)

Copyrightskyddade bilder