onsdag 29 maj 2013

Kvinnofrågor



Kvinnofrågor var temat, och då väljer jag en bild från dagens tidning. Som kvinna kan det vara  farligt att gå ensam en kväll hem från en tillställning eller vän. Vi kvinnor kan inte alltid gå säkra. Därför tycker jag, att en sådan gärning som en våldtäkt borde rendera hårdare straff. Tyvärr är det ibland svårt att få tag på förövarna, och blir de fast skyller de på varandra om det är flera gärningsmän.
Jag önskar, att vi kvinnor kunde vistas ute när som helst, var som helst och klädda hur vi vill utan att för den skull behöva vara oroliga för att bli utsatta för kränkningar av vilket slag det vara må.

17 kommentarer:

LottaM ..ღ sa...

Instämmer i vad du skriver Kvinnans rätt i samhället kunna gå vart som helst...
Ha de gott

Stare Ström sa...

Håller med dig fullt ut!

Violen sa...

Din önskan instämmer jag till fullo i! Man ska inte behöva vara rädd för att vistas ute på egen hand! Numera går jag inte gärna ut ensam när det är mörkt för att det känns osäkert!

Annemor sa...

Kunne ikke vært mer enig.
Ha en fin dag.
Mormor

Monica sa...

En gång i tiden i min gröna ungdom gick det, som det ser ut nu är jag glad att jag är "kärring"

Cecilia Artista sa...

Jag håller fullständigt med dig!
Tänker lite extra på unga tjejer som är så sårbara idag!

Pumita sa...

Kan inte annat än instämma! Inte för att jag vill vara petig men tycker egentligen att det här är lika mycket en mansfråga. Vem vill förknippas med dessa rötägg... och om man tänker lite större så handlar det förstås om vilket samhälle vi, kvinnor som män, vill ha.

llh sa...

Jag delar din önskan, helt och fullt och för alla människor på vårt klot!

Nett sa...

Håller med, man skall kunna vara trygg när man går ute, man skall inte behöva gå och vara rädd som kvinna.

Hanna sa...

Våldtäkt är nog det värsta brottet en man kan göra mot en kvinna. Dessutom är det ett av de svåraste brotten att hantera och få trovärdighet i. Det är tragiskt att kvinnor ska analyseras med argument om att hon hade för kort kjol och så vidare. Fy bövelen!

Anita - Malta sa...

Haha.. kan inte låta bli att le åt Monica´s rader.
Nä.. det är så sant att det kan vara en viss risk att gå ensam ute på natten och visst ska vi kunna klä oss som vi vill utan att bli utsatta för förnedring. Helt rätt ! Som tur väl är behöver jag aldrig känna mig orolig. Det känns tryggt där jag bor och ute på natten är jag ändå sällan :-)

Freja sa...

Absolut!

Marit Johansson sa...

Hoppas dom tar honom och spärrar in honom!

i stora drag sa...

Håller också med dig, tycker det är en mycket skrämmande utveckling detta!
Vacker bild härunder på Moses brinnande buske. Inte trevligt med brännskador!
Tack för din kommentar, Inger! Kram Pia

Mona sa...

Helt enig med dig!

Anni sa...

Visst har du rätt! Våldtäkter är ett fruktansvärt sätt för män att visa makt. Alltför sällan fällande dom, trots att det i våra ögon är så självklart att det just varit våld inblandat.

jatta sa...

Klimatet tycks bli hårdare. Nu använder ungdomarna vilka fula, runda ord som helst.
Och detta att kvinnor våldtas., där spelar ibland inte heller åldern någon roll.