tisdag 28 maj 2013

Varning


 Mitt bidrag till varning som är temat idag blir den här mycket vackra blomman. Moses brinnande buske. Den är inte bara vacker den har en mycket eterisk doft och det går att tända eld på ångorna från den. Själv vill jag varna för den då jag fått brännskador av den. Den är nämligen fotosensibiliserande (http://sv.wikipedia.org/wiki/Fotosensibilisering
Själv fick jag en elak infammation på underarmen. Jag hade lukat landen och hållit undan busken med vänstrarmen för att komma åt ogräset och sedan satte jag mig med tidningen i solen. Så kan det gå.

14 kommentarer:

Annika sa...

Tänk att något sådant vackert kan vara så farlig! Tack för varningen :-)

Violen sa...

Bra att du varnar för närkontakt med den skönheten! Skenet bedrar ibland!

Cecilia Artista sa...

Aj aj, inte trevligt med brännskador. Men jag håller med dig, visst är Moses brinnande buske vacker!

Hanna sa...

Ja man får passa sig, allt är inte guld som glimmar. Mycket vacker blomma... att betrakta på avstånd. Ha det gott!

Birgitta - FOTO* sa...

Är det en prydnadsväxt? Tror inte jag har stött på den. Mycket fin bild med den "rena" bakgrunden :)

http://budapestcityphoto.wordpress.com/2013/05/28/warning-from-the-sky/

Monica sa...

Tänk att något så vackert kan vara så farligt, oj vad skenet kan bedra.

Rimkogeren sa...

Tak for din hilsen og nyd livet :-)
Uha, det er da en ulv i fåreklæder....

Mias Mix sa...

Har aldrig hört talas om den förut. Väldigt vacker är den i alla fall :)

Anita - Malta sa...

Intressant !! Har aldrig hört talas om Moses brinnande buske men så är jag ju inte så duktig på namn heller. Fyndigt bidrag till temat och en väldigt vacker bild.

Göran sa...

Det var en vacker och farlig blomma

Annemor sa...

Vakker og farlig, som mye vakkert ofte er.
Flott bilde og godt du ga beskjed (varning).
Ha en flott kveld.
Mormor

http://www.starbear.no/mormor/2013/05/28/advarsel-men-er-den-nodvendig/

Mona sa...

En mycket vacker växt, men inte roligt att få brännskador. Det finns en hel del farliga växter i vår vackra natur!

Carro sa...

Men vad läskigt. Den är ju så vacker och någon kanske tänker plocka den :(

Stare Ström sa...

Jag har den i min trädgård och den är väldigt vacker!

Copyrightskyddade bilder