onsdag 26 juni 2013

En bukett av vilda skönheter

Med lånad kamera på tur i den ljuvligt gröna naturen. Grönare och frodigare blir den ju mer det regnar. 

Smörblommor, blåklocka och vitmåra blandat med gräs. Måran doftar som den bästa parfym.

 Stor blåklocka i knopp med vitmåra och smörblommor. Har du testat om någon tycker om smör? Det har jag. Tag en smörblomma och sätt under hakan på en person och blir det gult där så gillar personen smör. Lite barnslig syssla, men så fick jag lära mig en gång. Psst klart att alla blir gula.
 Ett praktexemplar av åkervädd som jag tycker skall ingå i den klassiska sommarbuketten.
 Röllekan är vacker i sin enkelhet och den används även inom I Ching, men då är det stjälkarna som används. Själv vill jag ha den i min sommarbukett i full blom.
Sist men inte minst är det nyponrosen som lyser upp naturen med sin ljuvligt romantiska rosa kulör. Den kan jag inte sluta njuta av. Dock får den inte vara med i buketten utan den vill jag ha ensam i en vas. men vackrast är den där den står.
.•*¨`*•. .•*¨`*••*¨`*•
Inger

12 kommentarer:

LottaM ..ღ sa...

Underbara sommarblomster

Violen sa...

En lång rad vackra sommarblommor! Allra bäst tycker jag om åkervädden Den är ljuvlig!

Malys krok sa...

Ja det en finner ute i naturen er alltid vakkert! Sommerblomster må en virkelig få med seg! En bukett som dette blir aldri feil! -Margit-

Hanna sa...

Sådan härlig grönska och blommor så man blir alldeles matt. När man ser dessa bilder märker man hur mycket man älskar sommaren, vad vore vi utan den!?

ormbunke sa...

Visst är det härligt med en sommaräng. Har man tur är det fjärilar och andra insekter som kommer på besök Men då får allt solen titta fram snart. Ha de gott

Anita - Malta sa...

Det var minsann ingen dålig samling av vackra blomster hos dig !! ..och vad duktig du är som kan alla dess namn dessutom.
Smörblommor och blåklocka får jag nog svårt att hitta här. Klart jag gilla smör ;-)

Freja sa...

Härliga bilder på vackra sommarblomster, jag gillar med!

Monica sa...

Alla dessa fina blomster kan man väl inte låta bli att gilla.
Ha det bra;-)

llh sa...

Ja vem gillar inte smör? och förstås vem gillar inte din sköna gröna kavalkad av sommarblomster :)

Mona sa...

Underbar bukett du bjuder på! Vilda blommor är så vackra. Framför allt faller jag för åkervädden och nyponrosen.

Annemor sa...

Sommerblomster man gjerne sanker og setter på beste plassen
Klart alle liker smør i den teste.
Ha en nydelig fredag :)
Mormor

Marit Johansson sa...

Fint.. jag var på föredrag härom dagen och fick veta lite om växter som kan användas för att bota lättare krämpor, t ex kan bota huvudvärk med Rölleka!