söndag 7 juli 2013

Helgbilden 7 juli - Cykelsafari:-)

Jungfru Marie Nycklar
Här är den nästan överblommad
I helgen har jag blivit tipsad var det växer  orchideer. Tacksamt tog jag emot detta, och vi tog cyklarna till platsen som var lite avsides. 
Vägen dit var lite nostalgisk att köra då den bestod av grus och det är inte var dag man finner smala nästan oländiga grusvägar. Där stod döm om min förvåning i alla fall två sorter. Jungfru Marie Nycklar och Nattviol. Där fanns även en växt till som jag inte kände igen.
 Nyutslagen Jungfru i gott sällskap av käringtand, kråkvicker och lite sly. Den lilla bäcken i bakgrunden ger lite liv åt platsen de växte på. Hur underbart är det inte att insupa varje andetag när man har en sådan här vy att skåda.
 Här är Nattviolen även den i sällskap av diverse blad och kråkvicker som är en blomma jag gärna sätter i min vilda bukett. Tyvärr är Nattviolen nästan överblommad den med.
 Vad kan det vara jag har funnit här?  Bladen satt väldigt tätt samman med undervegetatioen och var runda och fina.
Här är den behagat visa sig från sin bästa sida, och det bugar jag mig för. Dock hade det börjat mörkna lite och fotona är inte de bästa, men det är ändå dem jag vill visa.
Åh vad naturen är ljuvlig nu. Må vara att mycket håller på att blomma ut, men än finns det mycket att upptäcka i blommornas värld.
PS
Tack till http://birgittas.wordpress.com/ för hjälpen med den okända växten som är Pyrola. Nu lärde jag mig något nytt i helgen och det gillar jag. ds

16 kommentarer:

birgittas sa...

Skulle gissa att den okända kanske kan vara en pyrola ....?
Vackra skatter du haft turen att hitta :)

BP sa...

Är väldigt impad över dina kunskaper om olika blommor! Botaniker i bakgrunden kanske.
Var inte så kritisk mot dina fina bilder. För mig är det bara drömfoton, men sen så har jag ju inte en så stoooooor kamera som du;-)

Violen sa...

Du tycks ha en aldrig sinande källa med blomsterbilder och det tackar jag för! Ser gärna fler!
Ha en skön kväll!

Monica sa...

Härligt att ta en tur och titta på blomster, Marie nycklar är så vackra.
Tack för en bildrundvandring i blommornas värld:-)fina bilder
Ha en skön kväll

Eva Trillian sa...

Vilka skatter ni hittade. Nästa år vet du var de är och cyklar dit lite tidigare på säsongen! :)

Åsa.Li sa...

Vad roligt att få lära sig mera om blommor den kunskapen hos mig borde verkligen fräschas upp.

Åsa.Li sa...

Kul att lära sig mera om blommor!

Kerstins foto sa...

Men oj, vilken lycka att kunna cykla ut och hitta såna här skatter. Fina bilder, har dock ingen aning om vad din blomma heter. :)

Beppan sa...

Härligt att åka på cykelsafari och upptäcka sådana skönheter!!

Fru Eriksson sa...

Underbart med Cykelsafari & ljuvliga foto/ Annmi

Hero sa...

Det låter så fint att cykla på grusvägar och hitta så vackra blommor. Jag har haft ett ställe där jag visste att det växte nattviol, men nu har skogsmaskiner dragit fram där och de tar ju ingen som helst hänsyn till vad som växer. Tack för att du delar med dig av skönheterna!

Margareta sa...

Härligt med cykel på upptäcksfärd. Att hitta nya och fina platser med vackra blommor är inte helt fel.

Ha det gott.

Anita - Malta sa...

Bara tanken på att få cykla på smala grusvägar och känna doften av grönska och vackra blommor gör mig nästan salig. Fina blommor du visar och vad duktig du är på att veta vad växterna heter. Själv nöjer jag med att bara njuta.

EcoRover sa...

Very beautiful--thanks for sharing your wildflowers!

Klimakteriehäxan sa...

Å så många vackra orkidéer!

Marit Johansson sa...

Oj vilka kunskaper du besitter i ämnet. Själv kan jag ingenting om växter men många vackra bilder har du tagit i alla fall :)

Copyrightskyddade bilder