söndag 14 juli 2013

Fru Flora

I helgen har jag inte kunnat låta bli att fotografera blommor igen. Förra helgen var motiven rarare, men denna helgen är det en blandning av blommor. Jag har just nu inte så stor energi, och det är nog anledningen till att jag sökt mig till naturen. Den är kraftgivande och vacker nu så det är kanske inte så konstigt. 
Håll till godo med min helg.

 Älgörten är ståtligt nu. Hela vägkanter är smyckade med denna ört, och inte bara vägkanter såg jag utan hela åkrar. Den har honungsdoftande blommor som förr användes som krydda i öl, vin och mjöd. Den kallas också för mjödört. Så ut och dofta på den så kan du känna doften och njuta en stund du med. 
Rent medicinskt har den använts som febernedsättande, inflammationshämmande, urin- och svettdrivande. Den örten har många strängar på sin lyra.
 Caprifolen kommer från trädgården där den samsas med vildvinet. Den doftar ljuvligt framåt kvällningen.  I år blev det inte många blommor på den för nästan hela busken försvann när vi skulle kantklippa intill den. Ja så kan det gå om man inte är försiktig.
 Den här lilla skönheten vet jag inte vad den heter. Jag måste kolla upp detta för jag är överförtjust i den. Den har så många olika skepnader och alla är de fina på sitt sätt. Här är två av dem.
 Här har solen fått skina igenom den och bildar skuggor på baksidan. Till och med när den vänder avigsidan till är den tjusig.
Här är den ståtliga Kvannen i kvällsljuset med solen som tittar fram genom blomman. Dess namn är Angelika, (ängel)och det är fint tycker jag. Gnuggar man bladen mellan fingrarna kan man känna en myskartad doft. 
Den är en läkeväxt och när spanska sjukan grasserade tuggade man bladen från denna för de skulle hålla influensan borta. Den används som smakämne i likörer, och rent medicinskt är den  magsmältningsbefrämjande.

5 kommentarer:

Fru Eriksson sa...

Åh,helt ljuvliga foto & visst är naturen balsam för själen//Kramar Annmi

LarsIngvar sa...

Fina blombilder. Älgörten eller Älggräset kan man göra saft av. Samma recept som till flädersaft.
Har inte provat än, men jag ska.

BP sa...

Vilken fantastisk vandring genom naturen. Å du kan verkligen dina blommor - i motsats till mig som inte har den blekaste. Å den lilla skönheten är bedårande vacker.
Många blommor är ju "ogräs" och växer vilt. Å just dessa är vackrast tycker jag.

Margareta sa...

Ja, både kvanne och älgört är ju "läkemedel". Kan tipsa att en av de godaste drycker jag druckit är faktiskt älgörtsdryck. En vän till mig plockar och kokar av den och det var smakrikt och läskande.

Blomman du inte vet vad den heter, inte jag heller, har jag fotat mycket under tidigare år och den blir vacker genom solen då den är så skör i sina kronblad.

Fin och ljuvlig blomsterhelg.

Birgitta - FOTO* sa...

Så vackra bilder! Särskilt motljusbilderna och första ... ja alla :)