onsdag 3 juli 2013

I like to walk among flowers - Jag gillar att promenera bland blommor

Den här tiden som är nu vill jag ta till vara och njuta av så mycket jag bara kan för nu blommar det så fint överallt i naturen och trädgårdarna. Visst en del har vissnat men mycket finns kvar.
 Humlestänger är bland det finaste jag vet, och fråga mig inte varför. I Råshult finns där många sådana i trädgården. Där var jag förra veckan och njöt av blomningen fast inte på humlen utan av rosor, ringblommor och viol bland mycket annat.
 Just den här blomställningen är jag barnsligt förtjust i, och det finns gott om dem i naturen just nu även om jag idag såg att många håller på att blomma ut.
 Här är kirskål som hamnat lite på sned, och den har blivit ett ogräs, men ett vackert sådant när det blommar. Om jag inte minns fel var det tyska munkar som förde in den till Sverige en gång för länge sedan. Jag har smakat på den och den smakade inte så illa med lite sesamfrö på. (tillagade den i stekpannan)
 Jag har svårt för starka dofter, men doften av alla de här rosa rosorna var ljuvlig. Precis sådär lagom doft, och jag hade svårt att slita mig ifrån dem. I restaurangen hade de lagt kronblad från den här och dekorerat  rätterna.
 Smålandsstaket tycker jag är fint. Det här ser gammalt ut och det skulle inte förvåna mig om det fanns även när jag en gång som barn cyklade ut till Råshult för att lukta på blommorna.

11 kommentarer:

LottaM ..ღ sa...

Åh, så många fina foton. Naturen bjuder på så många vackra blommor och grässtrån. sten gärsgårdarna i Småland med mossa på är nog det bästa jag vet. Vi brukar vara i Örsjö en liten by vid namnet Eskilsryd, om du känner till det stället. ligger mellan Emmaboda och Nybro.
Ha en fin kväll

Fru Eriksson sa...

Underbart & sååå vackert/Kramar Annmi

Gizmo Torres sa...

Vilka underbara bilder. Den sista är en höjdare och den med tegelpannan är otroligt vacker.
Gillar även din spegling i föregående inlägg. Har tänkt många gånger att just bilder som man egentligen borde slänga alltid kommer till pass någon gång till nå't tema.
Kul att du också gillar Foyles War. Den serien är så otroligt bra och jag sitter som kistrad framför tvn när den går.

Violen sa...

Roligt att ta del av dina vackra bilder! Blommorna är ljuvliga och förgängliga medan staketet är robust och hållbart!
Ha en skön dag!

Monica o Jacob sa...

Fina foton, har i flera år tänkt köpa en humleplanta men det har inte blivit av håller med om att dom är fina;-)
Ha en bra dag;-)

Anneli - A'la Foto sa...

Smålandsstaket? Det ser ut som en vanlig gärdesgård! Är det något speciellt med den eller är smålandsstaket kanske ett annat lokalt namn på gärdesgården?

Ja, blommor är fantastiska och nu gäller det att njuta även ifall en riktiga högsäsongen är över! Juni är väl den som är bäst tänker jag! Men som du säger så blommar Kirskålen nu och den blomställningen är så läcker! Den finns i min blogg ockås fast på ett annorlunda sätt kanske!

Annemor sa...

Skigard sier vi. De er varige. Det finnes ett der jeg lekte som barn, det var der da min mor var der som barn og ennå finnes det.
Takk for en deilig tur.
Ha en fin kveld.
Mormor

http://www.starbear.no/mormor/2013/07/04/i-like-er-100-og-jeg-liker-asters/

Freja sa...

Vilka vackra bilder! Alla är vackra men allra vackrast är staketet!

Kerstins foto sa...

Oj så många fina bilder. Det där med starka dofter känner jag också, men en lagom dos av rosor är aldrig fel. :)

Marit Johansson sa...

Jättefina blombilder men sista bilden tilltalar mig mest ändå faktiskt!

birgittas sa...

Du visar genom dina bilder vilken underbar tid vi är inne i nu - I like a lot!