måndag 30 september 2013

Helgbilden - för 50 år sedan störtade....

...ett skolplan i Sjuhults mosse utanför Göteryd
I helgen var jag med på minnesstunden efter de två män som omkom i mossen i Sjuhult. Det var ett skolplan som 1963 kolliderade med ett plan från flygvapnet. I dag är det femtio år sedan detta hände. Varken planet eller de två piloterna gick att finna. Det bildades bara en stor krater där planet hamnade. Flygplandet som kom från flygvapnet klarade sig nästan till hemmabasen, men piloten beordrades att lämna planet då det ansågs manöverodugligt.  Platsen är numera välsignad av biskopen som gravplats för dessa män.
Planet som visar vägen ut till mossen och begravningsplatsen.

De hedrades med en flyguppvisning med ett plan motsvarande det som de hade vid katastrofen.
Som vanlig har jag en förmåga att försvinna bort hur högtidligt och allvarligt det än är och finna diverse varelser i naturen. 

16 kommentarer:

Fru Eriksson sa...

Tragiskt :(
Men så vackert de gjort & jag gillar dina Naturfoto <3

/Kram

Ezter sa...

Bra att kolla hos dig, man lär sig en del om närområdet då ;) Visste inte om detta.

Beppan sa...

Så tragiskt... Och att de bara kunde försvinna så där med plan och allt....

Violen sa...

En tragisk händelse väl värd att uppmärksammas på 50- årsdagen! Gripande berättelse! Fina bilder du visar därifrån!
Ha en skön dag!

Monica sa...

Bra att man håller minnet av dom vid liv.
Sista bilden var riktigt läcker;-)
Ha en skön måndagkväll

Eva Trillian sa...

Strongt och fint att de ännu idag hedrar minnet av det som skedde för 50 år sedan!
Och en fotograf låter alltid ögat vandra ;)

Stare Ström sa...

Tragiska öden, men jag fastnar ändå för din lille vilde i naturen!

BP sa...

Den olyckan har jag aldrig hört talas om. Tycker det är fint med en minnesstund och flyguppvisning.
Åsså är jag som du - det kryper i mig nör det blir för högtidligt. Å du har upptäckt en hare alternativt nallebjörn;-)

Kiki Freese sa...

Vilken underbar typ du hittade där på minnesstunden.
/Kiki

Marit Johansson sa...

Vilken tragisk olycka, fint att man hedrar deras minne.
Ja här ser jag klart och tydligt en koliknande figur med spikraka horn :)

Pumita sa...

Fint att de minns och hedrar de omkomna! En annorlunda helg för dig... men du återgick till ordningen på sista bilden. :)

Annette sa...

Vilken sorglig historia, men intressant att läsa om. Sista bilden lättade upp det tunga ämnet ;)
Jag brukar också spana efter former och mönster i naturen, men någon som var expert på det var min farmor. Jag har faktiskt en trädgren som ser ut som en svala hängande i ett av våra fönster. Den hittade farmor på någon av sina rundor i skogen.

llhertz sa...

Sorgligt öde och gripande. Känner igen den där vandrande blicken. Fin cool åskådare, ett litet trolk, tror jag du fann :)

Anita - Malta sa...

Lite sorgligt och vemodigt. Men det är ju så livet är. Fint berättat och din avslutning gör ju det hela lite mer glatt ;-)

Anni sa...

Hu, vilken otäck olycka! Gissar att den påverkade bygden väldigt på sin tid.

Nett sa...

Så tragiskt, men de verkade vara en fin minneshögstund :)