onsdag 30 oktober 2013

Tillfrisknande

Vila och omvårdnad är ett fint sätt att tillfriskna samt om man är förkyld kan det vara bra med lite slemlösande medicin. När febern har försvunnit är det alltid fint med en kort promenad. 
Jag minns min barndoms sjukperioder. Mor drog upp mig från min varma goa säng och bäddade till mig på soffan, och så vädrade hon länge i sovrummet. Där skulle jag sedan krypa ner i nyvädrade sängkläder och utkylt rum. Jag kan tala  om att det var inte kul alls när man var febrig, men hon ansåg att frisk luft i sängkläder och rum det var nyttigt för tillfrisknandet.

14 kommentarer:

Violen sa...

Skönt att bli ompysslad när man är sjuk!
Ha en skön dag!

Beppan sa...

Frisk luft är väl aldrig fel - men jag kan tänka mig
att det var ruggigt när febern var hög!

Hanna sa...

Ja det finns många tips och idéer om hur man snabbast blir frisk. Jag tror dock att kroppen behöver få läka ut i sin egen takt, men det är bra att bli ompysslad och att kunna underlätta symtomen.

Birgitte sa...

Frisk luft er nok det bedste man kan få ;-)

Stare Ström sa...

Hon hade väl rätt också? Med feber ska man väl kylas ner, hur obehagligt det än är.

Monica sa...

Hon hade nog en poäng med kylan din mor, frisk luft är ju inte helt fel.
Ha en skön onsdag;-)

Marit Johansson sa...

Brrr... det låter lite kyligt men tanken var god och det är alltid bra med frisk luft. Jag hörde talas om en mamma som gav sina barn ett kallt bad när dom hade feber, det låter bara grymt i mina öron..

Anita - Malta sa...

Har man ork nog så är en promenad nog att rekommendera. Ja, om det nu inte råkar ösregna och blåsa stormvindar förstås. Lite kul och intressant att läsa om hur vi barn bäst tillfriskande förr ;-) Frisk luft i sängkläderna var säkert nyttigt för tillfrisknandet och att bli ompysslad förstås.

Anneli - A'la Foto sa...

Jo, min mamma har också en sån berättelse där hon var sjuk och det vädrades men istället fick hon dubbelsidig lunginflammation så kanske är inte den metoden helt lysande och säker alla gånger! Men frisk luft tror jag på men får vara lite försiktig vid sjukdomstopparna! Fin tolkning!

Ha en skön kväll!

jeanette sa...

Själv fick jag alltid en godispåse och en tidning att mysa med i sängen. Kändes alltid lite lyxigt men tyvärr va jag alldeles för sällan sjuk enligt mig.

Nett sa...

Kan tänka mig att det inte kändes trevligt just när man är febrig, men gjorde förhoppningsvis nytta.

Freja sa...

Hua, det låter kallt! På ett sätt kan jag förstå, det är ändå skönt att duscha bort febersvett, få rena kläder och krypa ner i rena lakan, men inte det kalla, bort med det!

Meta sa...

Precis frisk luft blir man inte sjuk av tvärt om man mår bara bättre.
ha e fin dag
kram Meta

Pysselfarmor sa...

Först var det nog attans så kallt och kyligt, men förmodligen tyckte du att det var skönt efter ett tag.