torsdag 12 december 2013

I like - Gästbloggare Pontus och stjärngosse lucka 12




I dag gillar jag att ha min son som gästbloggare hos mig. Han vill delge lite tips när det gäller makrofotografering. Det gillar jag för själv tycker jag det är lite pilligt och svårt med makro, men ack så roligt.

Pontus skriver:
Makrofoto är ett populärt sätt att undersöka sin omgivning. Det ger bilder på små saker man knappt lägger märke till i vanliga fall.
Tips:
- rätt bildkomposition ( slutare , bländare och iso)
- Stativ
- Miljö
- Ljuset
- Rätt objektiv eller makrolins
Jag jobbar som pressfotograf, jag har fått ta bilder på allt. Man måste kunna alla tekniker som ett rinnande vatten. Jag tänkte dela med mig av tre makro bilder jag har tagit. 
Ett tips som jag kan dela med mig av är att välja bländare först. Sen kompenserar du med slutartid och ISO så du får rätt bildkomposition.
När jag fotar makro på stativ så har jag alltid bländare F14 - F22, sen försöker jag alltid ha ISO så lågt så möjligt ca 200. Jag kompenserar upp det höga bländartalet med slutartiden, den kan ligga på allt från 1 sek till längre tid beroende på ljusförhållanden.
Mina bilder som ni ser här är tagna mitt på dagen inomhus i skugga. Jag hade inte stativ när dessa togs och  då måste jag tänka på rörelseoskärpan som  det lätt blir när man fotar handhållet med långa slutartider.
Som fotograf vet jag på ett ungefär när jag brukar få rörelseoskärpa i mina bilder. Själv brukar jag ha som regel 1/50 sek i slutartid. Det klarar jag för att få skapar bilder utan att jag darrar på handen (detta är utan blixt).
Här är mitt recept för dessa två bilder:
Bländare f 14
Slutartid 1/60
ISO 800 ( på grund av dåliga ljusförhållande)
Sen skulle jag vilja att ni gissar vad det är för något jag har fotat…
Jag gillar också min stjärngosse som numera inte finns för han har ramlat och gått sönder. Som ni kan se ramlade han nog för att han smakat för mycket glögg. Det kan man nästan se i ansiktet :D



Creative Commons-licens
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 3.0 Unported Licens.

14 kommentarer:

B i r g i t t a sa...

Tack för bra tips! Snygga bilder men jag vet inte vad det är - kanske en väska?

ulla laiho sa...

Tack för alla tips från din gästbloggare! Suger åt mig som ett läskpapper. Bilderna är så snygga. Jag tror han har tagit en närmare titt på skorna på de två första bilderna men var nyckelhålet sitter kan jag inte gissa.

amo sin blogg sa...

Supert innlegg !
Tusen takk for gode tips.
Kva bilda viser ? Nærbildet av snøreskor ? Eller ein ryggsekk ?
Men kva med låsen ? Nei, veit ikkje.

Anne-Mari

Monica sa...

Nä vad synd att han gått sönder den lilla sötnosen
om han varit min skulle jag bli jätteledsen;-(
Ha en skön kväll;-)

Violen sa...

Fina bilder, både din och sonens! Tack för alla fina tips, nu ska jag läsa ordentligt och begrunda!
Ha en skön kväll!

Freja sa...

Åhh, så lyxigt att ha en proffsfotograf att fråga! Jag är fortfarande på automatläget i min fotografering, men har investerat i en bok för att försöka lära mig mer.... Och ett macro har jag inte haft råd med, jag har tre typ förstoringslinser som jag kan skruva fast vid mitt vanliga objektiv... Och då får jag ställa in skärpan manuellt, det är det mest avancerade jag gett mig på än...

Beppan sa...

Härliga macrobilder! Bra tips också!
Bilderna bör vara snörningen på ett par kängor
och så ett lås - men till vad? Balkongdörr?

Stackars stjärngossen... :-)

Kiki Freese sa...

Stjärngossen ser ut att vara en charmknutte synd att den nu vandrat vidare.
Det är en gåva att kunna dela intressen med sina barn.
/Kiki

Hanna sa...

Nämen så skoj med tips från ett proffs, riktigt fint av din son. Stjärngossen ser för härlig ut, tråkigt att han gick sönder.

Kerstins foto sa...

Men vilken lycka att ha en son som är proffsfotograf! Tack för goda tips, bilderna är väl på nån form av sko, känga kanske och så låset på en dörr, balkong kanske?
Vilken olycka att den där lille gossen skulle gå sönder, men du har nog rätt, han blev nog lite i hatten och trillade. ;)

Anneli - A'la Foto sa...

SÅ intressant att läsa dessa tankar om macro! Jag tror att de allra flesta tänker på macro i samband med flugor, insekter och blommor och då är det helt omöjligt att ha med stativet (eller ja, inte HELT omöjligt men näst intill)! Har faktiskt aldrig använt ett stativ vid macrofotografering men tack vare denna text måste jag nu prova detta! :)

Stare Ström sa...

Så bra att ha tillgång till en fotograf! Trist på den söta stjärngossen.

Nett sa...

Bra tips :)
Synd om stjärngossen!

lottisen sa...

Tack för fototipsen! Vackra bilder, gissar pà skosnören pà de tvà översta, den tredje ser ut som ett nyckerhàl.. Härlig bild pà stjärngossen!