onsdag 11 december 2013

Lucka 11 - Julros

Detta är min absoluta favorit. Första gången jag stiftade bekantskap med  denna ljuvliga blomma var på 70 talet när jag bodde i Gnosjö. Där beställde jag den på blomsteraffären en månad före jul. Den var inte så populär för den har inga blad när den blommar som ni kan se. Det finns ifs en variant som har bland, men  då är det nästan enbart blad. Det skall vara den här sorten. Min kruka är vit och ovanpå ligger konstgjord snö och grön mossa. Ja det ser ut i krukan ungefär som det gör ute. 
Nu skall jag verkligen njuta av min underbara blomma.

6 kommentarer:

Anneli - A'la Foto sa...

Åh så vackert! En fin blomma och så fint fångad!

Lotta sa...

Jag tycker också att de är ljuvligt vackra men varför kan jag inte hålla liv i dem???
Kram Lotta

Freja sa...

En skir vintrig blomma, fint!

Beppan sa...

Julrosen är verkligen vacker! Men lite kinkig...
Jag har lyckats ta död på minst tre....
Blev sugen på ett nytt försök nu!

amo sin blogg sa...

Så fantastisk vakker julerosen er :)
Nyt den til fulle.
Fine førjulsdager frå Anne-Mari

Kicki sa...

Min har både blad och blommor! Fick den av en vän förra året, ställde ut den och visste inta var jag skulle plantera den men den fick komma in och började blomma om! En av mina favoriter numera!