måndag 23 december 2013

Lucka 23 - Den brandgula frukten

 
 I Sverige var den exklusiv, och det var först i mitten av 1900 talet som man började importera apelsiner. Priserna sjönk och "folk" hade råd att köpa dem. 
Själv minns jag när jag åt min första apelsin, och det var julen 1953. Det var endast vid jul som vi åt apelsiner i början av 50-talet i alla fall i vår familj.
Åh så jag längtade till julen och den runda, brandgula goda apelsinen.
Kärnorna som blev över sparade far, och torkade. Han planterade dem sedan i krukor och vi fick flera fina apelsinträd som dock inte bar frukt. Stora och frodiga blev de, och så gjorde han även med dadelkärnorna. Vi hade en dadelpalm från 60 talet. Tyvärr blev den så stor att vi inte kunde hysa den i huset.

3 kommentarer:

Min fotogen sa...

Tack för tipset, skall göra ett försök med både apelsin o dadlar går det med ananas också...:)
GOD JUL !

Gärdsmygen sa...

Vilken fin kalender du gjort! Den här bilden är ju så färgstark och skön :) God Jul!

Anneli - A'la Foto sa...

Vilken underbar bild med ljuvliga färger och fina frukter! Hoppas du haft en fin jul!

TIttar in och för att tacka för att du varit med i min julkalender! Det har gjort mig väldigt glad! :O))

Ha en fin annandag jul!

Copyrightskyddade bilder